Vad är teknisk SEO?

Tips på hur man optimerar sina sidor med grundläggande teknisk SEO

Teknisk SEO är sättet att optimera din webbplats för att hjälpa sökmotorer som Google att hitta, förstå och indexera dina sidor.
Även om moderna sökmotorer som Google är relativt bra på att upptäcka och förstå innehåll, är de långt ifrån perfekta. Tekniska problem kan enkelt hindra dem från att genomsöka, indexera och visa webbsidor i sökresultaten.

I det här inlägget behandlar vi några av de bästa metoderna för teknisk SEO som du kan implementera oavsett din tekniska skicklighet.

Se till att viktigt innehåll är ”genomsökbart” och ”indexerbart”

Genomsökning (crawling, spindling) är en grundpelare inom teknisk SEO och det är genom spindling som sökmotorer upptäcker det mesta av nytt innehåll på en webbplats. Det är så en spindel som t.ex Googlebot besöker och laddar ner ny data från kända webbsidor.

Låt oss till exempel säga att du lägger till en ny sida på din webbplats och länkar till den från din startsida. När Google genomsöker din startsida nästa gång kommer den att upptäcka länken till den nya sidan. Om Google sedan bestämmer att innehållet på den sidan är värdefullt för sökare, indexeras det.

Denna process fungerar bra så länge du inte blockerar sökmotorer från att genomsöka eller indexera en sida.

Robots.txt är filen som berättar för sökmotorer som Google vilka sidor de kan och inte kan genomsöka. Du kan visa robots-filen genom att gå till din webbplats/robots.txt.

Du kan kontrollera vilka sidor (om några) som blockeras av robots.txt i Google Search Console. Gå bara till täckningsrapporten, växla till att visa uteslutna webbadresser och leta efter felet ”Blockerat av robots.txt”.

Om det finns några webbadresser där inne som inte bör blockeras måste du ta bort eller redigera robots.txt-filen för att åtgärda problemet.

Genomsökningsbara sidor kan dock inte alltid indexeras. Om din webbsida har en meta-robot-tagg eller x-robots-rubrik inställd på ”noindex” kan sökmotorer inte indexera sidan.

Använd HTTPS

HTTPS krypterar data som skickas mellan en webbplats och dess besökare. Det hjälper till att skydda känslig information som kreditkortsinformation från att äventyras.

Med tanke på fördelarna med HTTPS för webbanvändare är det troligen ingen överraskning att det har varit en rankningsfaktor sedan 2014.

Hur vet du om din webbplats använder HTTPS?

Gå till https://www.dinwebbplats.se och leta efter en låsikon i laddningsfältet.

Om du ser en röd ”Inte säker” varning använder du inte HTTPS och du måste installera en TLS / SSL-certifiering. Du kan få dessa certifikat gratis från LetsEncrypt.

Om du ser en grå ”Inte säker” varning, då har du ett blandat innehållsproblem (mixed content). Det betyder att själva sidan laddas över HTTPS, men den laddar resursfiler (som bilder, CSS, etc.) över HTTP.

Det finns fyra sätt att åtgärda problemet:

  • Välj en säker värd för resursen (om en finns tillgänglig).
  • Hys (hosta) resursen lokalt (om du har laglig rätt att göra det).
  • Uteslut resursen från din webbplats.
  • Använd HTTP Content Security Policy (CSP)

Om du har blandade innehållsproblem (http-resurser) på en sida är det dock troligt att andra sidor påverkas också. Kontrollera om det är fallet genom att genomsöka din webbplats med t.ex. Screaming Frog.

Åtgärda problem med duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll är när samma eller liknande innehåll visas på mer än en plats på webben. Det kan hända på en webbplats eller på flera webbplatser.

Trots vad många tycker och tror, straffar Google inte webbplatser för att ha duplicerat innehåll. De har bekräftat detta vid flera tillfällen.

Men duplicerat innehåll kan orsaka andra problem, till exempel:

  • Oönskade eller fula webbadresser i sökresultaten;
  • Utspädning av länkkraft
  • Bortslösad genomsökningsbudget (crawl budget)
  • Skrapat eller syndikerat innehåll som överträffar ditt innehåll.


Du kan se sidor med dubbla innehållsproblem i Google Search Console. Gå bara till täckningsrapporten, växla för att visa uteslutna webbadresser och leta efter problem relaterade till duplicering.

Duplicerat innehåll i rapporten för täckning i Google Search Console
Upptäck duplicerat innehåll i rapporten ”täckning” i GSC

Men Search Console berättar bara om webbadresser som Google har registrerat som dubbletter. Det kan mycket väl finnas andra duplicerade innehållsproblem som Google inte har upptäckt. För att hitta dessa, kör en gratis genomsökning med t.ex. Ahrefs Webmaster Tools och kontrollera läget i rapporten ”Duplicate content”.

Skapa en webbplatskarta (XML Sitemap)

Webbplatskartor är viktiga för teknisk SEO och är menade att visa allt viktigt innehåll på din webbplats. De finns i olika format, men XML-filer är de vanligaste.

Många ifrågasätter ofta värdet av webbplatskartor idag, eftersom Google vanligtvis kan hitta det mesta av ditt innehåll även utan en sitemap. Google bekräftade emellertid det viktiga med webbplatskartor redan under 2019 och uppgav då att de är den näst viktigaste källan för Google att hitta webbadresser på en sajt.

Men varför är XML sitemaps så viktigt?

En anledning är att webbplatskartor vanligtvis innehåller ”föräldralösa” sidor (orphan pages). Det här är sidor som Google inte kan hitta genom genomsökning eftersom de inte har några interna länkar från andra sidor på din webbplats.

De flesta moderna CMS inklusive Squarespace, Wix och Shopify genererar automatiskt en XML-webbplatskarta åt dig. Om du använder WordPress måste du skapa XML-sitemap med ett populärt SEO-plugin som Yoast SEO, All-in-One SEO eller Google XML sitemaps. Du kan sedan skicka din webbplatskarta till Google via Search Console.

Det är värt att notera att Google också ser webbadresserna i webbplatskartor som föreslagna kanoniska URL:er. Detta kan hjälpa till att bekämpa duplicerade innehållsproblem, men det är fortfarande bästa praxis att använda kanoniska taggar direkt på sidorna där det är möjligt.

Använd hreflang för flerspråkigt innehåll

Hreflang är ett HTML-attribut som används för att ange språk och geografisk inriktning på en webbsida. Den används på webbplatser med sidvarianter på andra språk eller alternativ geografisk inriktning.

Det finns två huvudsakliga anledningar till att hreflang är viktigt för SEO:

  1. Hreflang hjälper till att förhindra duplicerat innehåll. Låt oss säga att du har två väldigt lika sidor på samma språk (t.ex. en i USA och en i England). Utan hreflang kommer Google troligen att se dessa sidor som dubbletter och bara indexera en av dem.
  2. Det kan hjälpa sidorna att ranka. Sidor i ett hreflang-kluster delar rankningssignaler. Det betyder att om du har en engelsk sida med många länkar, delar den spanska eller tyska versionen av sidan effektivt dessa signaler.

Det är (oftast) enkelt att implementera hreflang. Lägg bara till lämpliga hreflang-taggar i alla versioner av sidan. Om du till exempel har versioner av din hemsida på engelska, spanska och tyska, skulle du lägga till dessa hreflang-taggar på alla dessa sidor:

Omdirigera HTTP till HTTPS

Även om du använder HTTPS kan din webbplats vara tillgänglig för besökare i HTTP-versionen. Det här är inte perfekt, eftersom det inte finns någon mening med HTTPS om besökare kan besöka den osäkra versionen av din webbplats.

För att kontrollera om detta är fallet, försök att navigera till HTTP-versionen av din webbplats. Om webbläsaren omdirigerar dig automatiskt är det troligtvis inget problem.

Eller om du använder WordPress ändrar du bara din WordPress-adress och webbadress till HTTPS-versionen under Inställningar.

Om du kan komma åt HTTP-versionen måste du omdirigera HTTP till HTTPS. Du kan göra detta genom att lägga till följande kod i din .htaccess-fil:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
Teknisk SEO och https i WordPress
Under Inställning –> Allmänt —> WordPress- och webbplatsadress ändrar du från HTTP till HTTPs

Det är också möjligt att göra detta på servernivå. Se bara till att använda en permanent (301) omdirigering när du gör detta, inte en tillfällig (302) omdirigering.

Använd uppmärkning med Schema för att synas mer med Rich Snippets

Rich Snippets är sökresultat med extra information som visas under titel, beskrivning och URL.

Fördelen med rich snippets (eller rika utdrag) är mer utrymme i sökresultaten och ibland en starkt förbättrad klickfrekvens.

Google visar emellertid bara utdrag för vissa typer av innehåll, och bara om du ger dem information med hjälp av schema-uppmärkning. Om du inte har hört talas om schema tidigare, är det ytterligare kod som hjälper sökmotorer att bättre förstå och representera ditt innehåll i sökresultaten.

Fixa problemet med föräldralösa sidor

Föräldralösa sidor (orphan pages) har inga interna länkar från sökbara sidor på din webbplats. Som ett resultat kan sökmotorer inte hitta eller indexera dem (såvida de inte har länkar som pekar till dem från andra webbplatser).

Det är ofta svårt att hitta föräldralösa sidor med de flesta granskningsverktyg, eftersom de genomsöker din webbplats precis som sökmotorer gör. Men om du använder ett CMS som genererar en webbplatskarta åt dig kan du använda den som en källa till webbadresser i t.ex. verktyget Screaming Frog (gratisversionen kan spindla upp till 500 URLer).

Om några av webbadresserna är viktiga bör du integrera dem i din webbplatsstruktur. Detta kan innebära att du lägger till interna länkar från din navigeringsmenyer eller andra relevanta genomsökbara sidor. Om de inte är viktiga kan du radera, omdirigera eller ignorera dem.

Se till att dina sidor laddas snabbt

Sidor som laddas långsamt är irriterande för besökare. Det är en av anledningarna till att Google gjorde sidhastighet till en rankningsfaktor på desktop 2010 och på mobil 2018. I maj 2021 kommer även Core Web Vitals att bli en rankningsfaktor hos Google.

Tyvärr är sidhastighet ett komplext ämne. Det finns många verktyg och mått som du kan använda för att jämföra hastigheter, men Googles Pagespeed Insights är en rimlig utgångspunkt. Det ger dig en prestationspoäng från 0–100 på stationära och mobila enheter och berättar om de områden som skulle kunna behöva vissa förbättringar.

Laddningstid och teknisk seo - pagespeed insights från Google
Data man kan se för laddningstider i PageSpeed Insights

Men snarare än att fokusera på enskilda områden, låt mig täcka några saker som sannolikt kommer att ha störst positiv inverkan på din sidhastighet utan någon större ansträngning.

  • Byt till en snabbare DNS-leverantör. Cloudflare är ett bra (och gratis) alternativ. Registrera dig bara för ett gratis konto och byt sedan dina namnservrar med din domänregistrator.
  • Installera ett caching-plugin. CCaching lagrar filer tillfälligt så att de kan levereras till besökare snabbare och mer effektivt. Om du använder WordPress är WP Rocket och WP Super Cache två bra alternativ.
  • Minifiera HTML-, CSS- och JavaScript-filer. Minifiering tar bort blanksteg och kommentarer från koden för att minska filstorlekar. I WordPress kan du kan göra detta med WP Rocket eller Autoptimize.
  • Använd ett CDN. Ett CDN (Content Distribution Network) lagrar kopior av dina webbsidor på servrar runt om i världen. Det ansluter sedan besökare till närmaste server så att det blir mindre avstånd för de begärda filerna att resa. Det finns många CDN-leverantörer där ute, men Cloudflare är ett bra alternativ.
  • Komprimera dina bilder. Bilder är vanligtvis de största filerna på en webbsida. Att komprimera dem minskar storleken och säkerställer att de tar så lite tid att ladda som möjligt. Det finns gott om plugins för bildkomprimering om du har en sajt byggd i WordPress.

Märk inte interna länkar som Nofollow

Nofollow-länkar används ofta för att flagga utgående länkar till sidor som du inte vill stödja. De säger till Google att inte ”skicka rankningskredit” till den länkade sidan (även om Google kan välja att ignorera det förslaget).

Av den anledningen bör NoFollow inte användas för interna länkar.

Många webbplatsägare gör detta för att försöka blockera indexering av sidor, men nofollow fungerar inte så. Att använda nofollow på interna länkar kan bara skada, eftersom det kan skära av genomsökning och leda till föräldralösa sidor.

Lycka till med din tekniska SEO!

Behöver du hjälp med tekniska SEO på din webbplats så hör gärna av dig till mig på kontakt@freddyolsson.se. Jag har 15 års erfarenhet av SEO för både små lokala företag och stora internationella företag.

Hälsningar,
Fredrik Olsson
Teknisk SEO-expert

Posted in SEO.