AI är nu allmänt tillgängligt för alla. Så här kan du använda AI för SEO och innehåll för att öka produktiviteten och förbättra arbetsflödet.
AI för SEO är en teknik som används av stora företag men som nu är alltmer inom räckhåll för mindre företag.
Den ökande användningen av denna nya teknik förändrar permanent SEO-metoderna som används idag.
Men är det rätt för ditt företag att använda AI för content och SEO? Vi har en hel del överraskande fakta som vi kan dela med oss av.
Vad är AI för SEO?
AI, eller artificiell intelligens, är redan en del av vårt dagliga liv. Alla som använder Alexa eller Google Maps använder AI-programvara för att göra sina liv bättre på något sätt.
Den populära skrivassistent Grammarly är en AI-programvara som illustrerar kraften hos AI för att förbättra prestanda.
Den kan ta innehåll av lägre kvalitet och göra det bättre genom att fixa grammatik och stavfel och fånga upp upprepad användning av ord.
AI för SEO fungerar på liknande sätt för att förbättra prestanda och, till en viss grad, göra SEO i större skala och demokratisera SEO genom att göra sofistikerade dataanalyser inom räckhåll för alla.
Hur kan AI användas för SEO?
Mainstream AI SEO-plattformar automatiserar dataanalys och ger vyer på hög nivå som identifierar mönster och trender som annars inte är synliga.
AI för SEO kan tillämpas på ett brett utbud av aktiviteter som minimerar engagemang i repetitiva uppgifter och förbättrar produktiviteten.
En lista över vanlig användning av AI och SEO inkluderar:
- Innehållsplanering.
- Innehållsanalys.
- Dataanalys.
- Skapande av lokalkunskapsgrafer (knowledge graphs).
- Automatisera skapandet av strukturerad data (Schema markup).
- Optimering av interna länkar.
- Innehållsoptimering.
- Automatiskt optimerade metabeskrivningar.
- Programmatiska titelelement.
- Optimera rubriker – i större skala.
AI för att skapa content
Skapande av innehåll består av flera subjektiva val. Vad en författare tycker är relevant för ett ämne kan skilja sig från vad användarna tycker är relevant.
En författare kan anta att ett ämne handlar om ämne X. Sökmotorn kan identifiera att användare föredrar innehåll om X, Y och Z. Följaktligen kan innehållet uppleva dåliga sökresultat.
AI-innehållsverktyg hjälper innehållsutvecklare att skapa tätare relationer mellan innehåll och vad användare letar efter genom att tillhandahålla en objektiv profil av vad ett visst innehåll handlar om.
AI-verktyg gör att sökmarknadsförare kan arbeta med innehåll på ett sätt som är ljusår före den decennier gamla praxis att först identifiera högtrafikerade sökord och sedan bygga innehåll runt dem.
Sökmotorer förstår sökfrågor och innehåll bättre genom att identifiera vad användarna menar och vad webbsidor handlar om.
Dagens AI-innehållsverktyg gör samma sak för SEO från hela arbetsflödet för innehållsutveckling.
Det finns mer i detta också.
Under 2018 utvecklade Google vad de kallade ämneslagret, vilket hjälper Google att förstå innehållet och hur ämnena och underämnena relaterar till varandra.
AI-innehållsverktyg hjälper sökmarknadsförare att anpassa sina aktiviteter till verkligheten av hur sökmotorer fungerar.
Att publicera innehåll som helt är skapat av AI kan resultera i ett negativt resultat eftersom Google uttryckligen förbjuder autogenererat innehåll.
Googles riktlinjer för skräppost varnar för att publicering av autogenererat innehåll kan resultera i en manuell åtgärd som tar bort innehållet från Googles sökresultat.
Riktlinjerna förklarar:
”För att vara kvalificerad att visas i Googles webbsökresultat (webbsidor, bilder, videor, nyhetsinnehåll eller annat material som Google hittar från hela webben), bör innehållet inte bryta mot Google Söks övergripande policyer eller skräppostpolicyerna som anges i detta sida.
… Automatiskt genererat (eller ”automatiskt genererat”) innehåll med spam är innehåll som har genererats programmatiskt utan att producera något original eller tillföra tillräckligt värde; istället har den skapats för det primära syftet att manipulera sökrankningar och inte hjälpa användare.”.
Har du några funderingar eller erfarenheter av AI för SEO eller AI och content? Kontakta gärna oss på Olsson SEO för att diskutera nuläget och framtiden för din webbplats och hur ditt företag kan använda AI och SEO på bästa sätt.