Vanliga nyckeltal inom SEO Vilka är de vanligaste SEO-nyckeltalen? Vilka är egentligen de vanligaste nyckeltalen inom SEO och hur mäter man oftast framgången med SEO? Jo, enligt undersökningar som gjorts och enligt mig själv, så är sökordsrankning det SEO-nyckeltal som är det vanligaste nyckeltalet för att mäta framgången. Se fler…
Blogg
Vad är Google MUM?
Vad är Google MUM och hur fungerar det? Google MUM (Multitask United Model) är en språkmodell byggd på samma transformatormodell som BERT, som innebar en stor förändring för Google sök redan år 2019. BERT är en kraftfull språkmodell som fick ett stort genombrott när den gick live. MUM höjer dock…
Vad är teknisk SEO?
Vad är teknisk SEO? Tips på hur man optimerar sina sidor med grundläggande teknisk SEO Teknisk SEO är sättet att optimera din webbplats för att hjälpa sökmotorer som Google att hitta, förstå och indexera dina sidor.Även om moderna sökmotorer som Google är relativt bra på att upptäcka och förstå innehåll,…
Core Web Vitals – Diagnos av huvudvärden för webben
Hur optimerar man för Googles Core Web Vitals? Även kallat: Diagnos av huvudvärden för webben Core Web Vitals, även kallas Diagnos för huvudvärden i Google Search Console, är den del av Web Vitals som gäller alla webbsidor och bör mätas av alla webbplatsägare. Core Web Vitals kommer att dyka upp…
Hur Google fungerar
Hur Google fungerar Hur Google hittar, läser och visar webbsidor – uppdaterad version ute nu Google har nyligen uppdaterat sitt dokument som kallas ”Hur Google fungerar”, och här går vi kortfattat igenom de viktigaste bitarna. Google säger att de följer tre grundläggande steg för att generera resultat från webbsidor. Det…
Vad är en kanonisk tagg inom SEO?
Vad är en kanonisk (canonical) tagg inom SEO? En kanonisk tagg (rel = “canonical”) är ett utdrag av HTML-kod som definierar huvudversionen för duplicerade sidor, nästan duplicerade sidor och liknande sidor. Med andra ord, om du har samma eller liknande innehåll tillgängligt på olika URL: er, kan du använda kanoniska…
Spåra Corona-viruset hos Bing
Spåra Corona-viruset hos Bing Sökmotorn Bing har lanserat en Corona-virus-spårare, eller COVID-19-spårare, som visar antalet bekräftade fall av viruset i Sverige och över hela världen. Uppgifterna för coronaviruset i denna mätare är uppdelade i aktiva, återhämtade och dödliga fall och kan filtreras efter geografisk region. Corona-spåraren uppdateras mycket kontinuerligt. Bings…
Hur man optimerar rubriker för SEO
Hur man optimerar rubriker för SEO Vad är bästa SEO för huvudrubriker och andra rubriker? Vi reder ut H1, H2, H3 med mera. Många SEO:are är överens om att en H1 och andra rubriktaggar inte är så kritiskt viktiga för din webbplatsranking som de brukade vara. Men dessa taggar fyller…
Varför en sitemap är viktigt för SEO
Varför en sitemap är viktigt för SEO XML-webbplatskartor är digitala kartor som hjälper Google att upptäcka viktiga sidor på din webbplats och hur ofta de uppdateras. Google anger på sin hjälpcentersida: En webbplatskarta är en fil där du anger information om sidor, videor och andra filer på webbplatsen och hur de förhåller…
Lista över http-statuskoder
En lista över HTTP-statuskoder HTTP-statuskoder fungerar som en liten notering från webbservern och läggs in i toppen av en webbsida. Olsson SEO ger dig idag en lista över de mest vanliga statuskoderna. Du känner kanske till 301 och 404, men vad betyder de andra koderna? Statuskoderna är faktiskt inte en…