watch live match 20
Google AIO - AI översikter

De bästa sätten att säkerställa att ditt innehåll presterar bra i Googles AIO

Hur ditt företag får mer synlighet i AI-översikter

Som webbplatsägare, utgivare eller skapare kanske du undrar hur du bäst lyckas med synlighet i AI-sökupplevelser, som Google AIO (AI-översikter) och även Googles nya AI-läge, som kommer rullas ut under 2025. Grunden för vad Google länge har rekommenderat överförs till dessa nya upplevelser.

Google AIO ger svar på en fråga
Google AI-översikter ger ett utförligt svar på en fråga, direkt på Google

Det korta svaret är: fokusera på dina besökare och ge dem unikt och tillfredsställande innehåll. Då borde du vara väl positionerad när Google Sök utvecklas, eftersom Googles kärnmål förblir detsamma: att hjälpa människor att hitta enastående, originellt innehåll som tillför unikt värde. Med det i åtanke är här några saker att tänka på för att lyckas med Google Sök överlag, inklusive deras AI-upplevelser, så här kommer det långa svaret på hur du optimera för Googles AIO:

Fokusera på unikt och värdefullt innehåll för människor

Folk frågar sig ofta hur man skapar innehåll som är ”vad Google vill ha”. Svaret är att Google vill visa innehåll som uppfyller människors behov. Fokusera på att skapa unikt, icke-kommersiellt innehåll som besökare från Sök och dina egna läsare kommer att tycka är användbart och tillfredsställande. Då är du på rätt väg för att lyckas med Googles AI-översikter (AIO), där användare ställer längre och mer specifika frågor – såväl som uppföljningsfrågor för att gräva ännu djupare. Förresten, unikt och värdefullt innehåll är också viktigt för Googles klassiska blå länkresultat. Att skapa hjälpsamma, pålitliga, människofokuserade innehållssidor kan hjälpa dig att självutvärdera dina innehållsinsatser.

Erbjud en bra sidupplevelse

Även det bästa innehållet kan vara en besvikelse för besökare om de kommer till en sida som är rörig, svårnavigerad eller gör det svårt att hitta den viktigaste informationen de söker. Se till att du erbjuder en bra sidupplevelse för dem som kommer antingen från klassiska eller AI-sökresultat, till exempel om din sida visas bra på olika enheter, latensen i din upplevelse och om besökare enkelt kan skilja huvudinnehåll från annat innehåll.

Se till att Google har åtkomst till ditt innehåll

Se till att dina sidor uppfyller Googles tekniska krav för Google sök, så att de kan hitta dem, genomsöka dem, indexera dem och överväga att visa dem i sina resultat. Detta inkluderar att se till att Googlebot inte är blockerad, att sidan fungerar (Google får en HTTP 200-statuskod) och att sidan har indexerbart innehåll. Att uppfylla de tekniska kraven täcker din behörighet för sökning generellt, inklusive AI-översikter

Hantera synlighet med förhandsgranskningskontroller

Sökfunktionen gör det möjligt för webbplatsägare att kontrollera vad som visas i Googles listningar, inklusive Google AIO. Använd nosnippet, data-nosnippet, max-snippet eller noindex för att ställa in dina visningsinställningar. Mer restriktiva behörigheter kommer att begränsa hur ditt innehåll visas i Googles AI-upplevelser.

Se till att strukturerad data matchar det synliga innehållet

Strukturerad data är användbar för att dela information om ditt innehåll på ett maskinläsbart sätt som våra system tar hänsyn till och gör sidor kvalificerade för vissa sökfunktioner och utökade resultat. Om du använder strukturerad data, se till att följa våra riktlinjer, till exempel att se till att allt innehåll i din uppmärkning också är synligt på din webbsida och att du validerar uppmärkningen för strukturerad data.

Tänk bortom text för multimodal framgång

Genom kraften i vår AI kan människor utföra multimodala sökningar där de tar ett foto eller laddar upp en bild, ställer en fråga om den och får ett rikt, omfattande svar med länkar för att dyka djupare. För att lyckas med detta, stöd ditt textinnehåll med högkvalitativa bilder och videor på dina sidor och se till att informationen i ditt Merchant Center och din företagsprofil är uppdaterad.

Förstå det fulla värdet av dina besök

Google har sett att när folk klickar sig till en webbplats från sökresultatsidor med AI-översikter, är dessa klick av högre kvalitet, där användarna är mer benägna att spendera mer tid på webbplatsen. Deras AI-resultat kan ge människor mer sammanhang om ett ämne överlag och visa mer relevanta stödjande länkar än med klassisk sökning. Detta kan ge en mer engagerad publik och nya möjligheter med besökare, men du kanske inte optimerar för dessa om du fokuserar för mycket på klick istället för det totala värdet av dina besök från sökning. Överväg att titta på olika indikatorer på konvertering på din webbplats, vare sig det är försäljning, registreringar, en mer engagerad publik eller informationssökningar om ditt företag.

Utvecklas med dina användare

Det enda förutsägbara i sök är att det alltid utvecklas eftersom människors behov ständigt förändras. Det klassiska formatet ”tio blå länkar” ändrades för att hantera behoven hos de som söker visuellt, video, nyheter och andra typer av innehåll. Skrivbordsskärmar utvecklades till mobilvänliga. Sök utvecklades för att hantera röstfrågor, eller ”multimodala” frågor, som att ta en bild av en cykel och låta sök identifiera den från fotona.

Googles AIO, AI-upplevelser representerar ytterligare en utveckling med skk, så att de fortsätter att på bästa sätt möta skiftande användarbehov. Denna utveckling innebär också nya möjligheter för webbplatsägare. Med AI-översikter och AI-läge använder människor sök oftare, ställer nya och mer komplexa frågor och är mer nöjda med sina resultat. AI-översikter visar länkar på en mängd olika sätt och visar ett bredare utbud av källor på resultatsidan så att det är enkelt för människor att klicka sig ut och utforska innehåll på webben.

deneme bonusu veren siteler deneme bonusu gaziantep escort bayan gaziantep escort bahis siteleri canlı bahis
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu deneme bonusu