Varför en sitemap är viktigt för SEO

XML-webbplatskartor är digitala kartor som hjälper Google att upptäcka viktiga sidor på din webbplats och hur ofta de uppdateras.

Google anger på sin hjälpcentersida:

En webbplatskarta är en fil där du anger information om sidor, videor och andra filer på webbplatsen och hur de förhåller sig till varandra. Sökrobotar som Googles läser den här filen för att kunna söka igenom webbplatsen på ett smartare sätt. Webbplatskartan beskriver för sökroboten vilka filer på webbplatsen som du ser som viktiga och ger dessutom värdefull information om filerna. För sidor kan det till exempel vara när sidan uppdaterades senast, hur ofta sidan har ändrats och om det finns alternativa språkversioner av sidan.

Enligt Gary Illyes på Google är XML-webbplatskartor den näst viktigaste källan till webbadresser som Googlebot genomsöker, efter hyperlänkar och tidigare upptäckta webbadresser.

Varje webbplats bör ha en XML-webbplatskarta. De är särskilt viktiga för:

  • Stora webbplatser
  • Nya webbplatser
  • Sajter med massor av föräldralösa sidor (ingen länkning till sidorna)
  • Webbplatser som använder många bilder och videor

Medan robots.txt hjälper dig att utesluta delar av din webbplats från att rangordnas i sökmotorer, gör XML-sitemaps det motsatta. De hjälper sökmotorer att upptäcka nya sidor – även om de inte är länkade från huvudsidan.

Google började använda XML-webbplatskartor 2005 och kort därefter sökmotorer som MSN eller Yahoo. Numera använder de dem för ännu mer än att bara upptäcka nya URL:er.

Förväxla inte XML-sitemaps med HTML-sitemaps

XML-webbplatskartor är inte synliga för besökare, bara för Google, andra sökmotorer och kanske SEO:are som vill titta på viktiga sidor hos konkurrenter. HTML-webbplatskartor är listor med interna länkar till viktiga sidor, fungerar som nav och gör det lättare för användare att navigera. Ja, din sajt bör ha båda sorterna av webbplatskartor.

Sitemaps finns i XML-format som Google snabbt kan analysera för att hitta nya URL: er. XML – eXtensible Markup Language – är lätt och portabelt mellan enheter och skapades för att lagra data.

Det enklaste sättet för dig att kontrollera om din webbplats har en webbplatskarta är att kolla i Google Search Console eller i Bing Webmaster Tools under ”webbplatskartor.” De flesta sökmotorer, till exempel Google eller Bing, letar efter ”Sitemap.xml” i din webbplats robots.txt-fil. Alternativt kan du också pinga din webbplatskarta direkt till till exempel Google, Baidu, Bing och Yandex.

XML-Sitemap Minimikrav

För att dina XML-webbplatskartor ska fungera optimalt måste du uppfylla standarderna. En XML-webbplatskarta ska:

  • Innehålla endast kanoniska URL: er med statuskod 200
  • Inkludera upp till 200 000 webbadresser per webbplatskarta och upp till 50 000 webbplatskartor per webbplatskarta för index
  • Hänvisas till i robots.txt
  • Vara kodad i UTF-8
  • Komprimeras i .gz-format
  • Inte vara större än 50 MB eller innehålla 50 000 URL:er (vad som först inträffar)

Men det finns mer du kan och bör göra för att få ut mesta möjliga av XML-webbplatskartor. Du kan signalera till Google vilka webbadresser som är viktiga genom att bara ta med viktiga sidor i XML-webbplatskartor och genom att uppdatera dem ofta.

De flesta CMS har en funktion för att automatiskt uppdatera webbplatskartor när en ny URL skapas eller en befintlig sida ändras. För Google kan uppdateringsfrekvensen för själva webbplatskartan och sidmodem-taggen vara en signal om färskhet. Huruvida det är viktigt för dess rangordning beror på sidan och sammanhanget.

Tänk på en XML-webbplatskarta som en stadskarta för turister, med staden som din webbplats och turisten som Google – du vill se till att bara inkludera de viktiga byggnaderna, inte varje adress. Det är därför obetydliga sidor inte bör inkluderas. Exempel är sidor som din integritetspolicy eller om oss-sidan. Dessa sidor bör indexeras, men de behöver inte genomsökas ofta och är inte viktiga när vi talar om SEO.

XML-Sitemap-Tips för stora webbplatser

Det finns mer du kan göra för att höja din sitemap-kvalitet, utöver att uppfylla standardkraven.

Stora sajter som nyhetsförlag till exempel, bör använda sig av index-webbplatskartor, som innehåller (upp till 50 000) vanliga webbplatskartor, och de bör inte heller vara tyngre än 50 MB. De är som XML-sitemap-moderskepp som innehåller många mindre webbplatskartor. Stora webbplatser behöver dem eftersom de inte kan passa in allt i en enda webbplatskarta. Du bör inte försöka passa in allt i en enda webbplatskarta.

Du kan dra nytta av dessa webbplatskartor genom att strukturera dem antingen per sidtyp eller ämne. I praktiken skulle du skapa dedikerade XML-webbplatskartor per underkatalog eller sidmall för att få en förståelse för tekniska problem och indexeringsproblem på din webbplats.

Det finns speciella XML-webbplatskartor för specifika ändamål. Webbplatser som fungerar starkt kring rika medier (tänk på Pinterest eller YouTube) drar mycket nytta av webbplatskartor för bilder eller video. Utgivare bör ha webbplatskartor för nyheter.

Webbplatskartor ökar din webbplats chans att hittas i Googles bildsökning. Du behöver inte ha en dedikerad webbplatskarta för bilder; du kan också hänvisa till bilder i din vanliga webbplatskarta.

Så här ser bildförlängningar ut (XML-specifikationer):

Videokortkartor fungerar efter samma princip: antingen skapa en dedicerad webbplatskarta eller lägg till tillägg till din vanliga:

Men var försiktig med metadata som du lägger till videokortkartor eller tillägg.

Google säger:

”Google kanske använder text på landningssidan för video snarare än den text du tillhandahåller i din webbplatskarta om sidtexten bedöms vara mer användbar än informationen i webbplatskartan.” De talar om texten som levererats genom beskrivningen. Förutom en beskrivning kan du mata Google en miniatyrbild, videolängd, betyg, familjevänlighet och mer (fullständig lista över metadata för XML-webbplatskartor). För webbplatser som använder mycket video är det verkligen meningsfullt. För alla andra är det relativt valfritt.

Nyheter-webbplatskartor är olika genom att du alltid ska ha en separat XML-webbplatskarta. Google rekommenderar inte (eller erbjuder) tillägg i det här fallet. Sitemaps för nyheter hjälper Google att upptäcka och rangordna nya artiklar, vilket är särskilt utmanande i publiceringsbranschen eftersom det produceras mycket innehåll. Även om Google säger att utgivare med nyhetswebbplatskartor inte är gynnade, hjälper det att få ut nyheter snabbare i Google Nyheter.

Nyheter-webbplatskartor har speciella krav:

  • Inkludera artiklar som inte är äldre än två dagar
  • Lägg inte till mer än 1000 nya poster till en befintlig webbplatskarta i taget
  • Uppdatera befintliga webbplatskartor för artikeluppdateringar

Du kan också använda XML-webbplatskartor för att definiera och indikera vissa metataggar för Google. Ett exempel är hreflang; du kan lägga till den som tillägg till en webbplatskarta (fullständiga riktlinjer):

Google ignorerar prioritetsattributet i XML-sitemaps, men uppmärksammar lastmod – enligt John Mueller. Google bestämmer själva dina sidors prioritet, troligen av popularitet och auktoritet. Lastmod är dock en tagg som indikerar när URL:en har ändrats senast, vilket verkligen är intressant för Google.

XML-Sitemap-verktyg och generatorer

Många innehållshanteringssystem (CMS:er) har inbyggda funktioner som låter dig skapa en XML-webbplatskarta automatiskt. Men vissa har det inte, och i det fallet behöver du ett tredjepartsverktyg.

Tips på webbplatskartgeneratorer

Dessa är mina vanliga val av XML-webbplatskartgeneratorer:

Google XML Sitemaps Plugin för WordPress

Screaming Frog XML SiteMap Generator

Yoast SEO – XML Sitemaps