Hur man optimerar rubriker för SEO

Vad är bästa SEO för huvudrubriker och andra rubriker? Vi reder ut H1, H2, H3 med mera.

Många SEO:are är överens om att en H1 och andra rubriktaggar inte är så kritiskt viktiga för din webbplatsranking som de brukade vara. Men dessa taggar fyller fortfarande en viktig funktion – för både dina användare och din SEO.

Att ha väloptimerade rubriker som H1, H2, H3 kan defintivt indirekt påverka din ranking genom att göra ditt innehåll enklare och roligare för besökarna att läsa, och genom att visa relevanta sökord i ett sammanhang om ditt innehåll för sökmotorerna.

Om du vill ha ett gott SEO-samvete och vara säker på att du gjort allt för att ranka högt på Google, då har du inte råd att inte optimera dina rubriker. Här följer sju konkreta tips på hur du gör SEO för H1 och andra rubriker.

1. Använd rubriker för att sätta en struktur

Dina rubriktaggar ger struktur och kontext för din artikel. Varje rubrik ska ge läsaren en uppfattning om den information de kan samla in i stycketexten som följer nedan.

Ett användbart sätt att tänka på rubriktaggar är genom att jämföra dem med en innehållsförteckning för en faktabok:

  • Din H1-rubrik introducerar ämnet som din sida handlar om, precis som en titel berättar för en läsare vad en bok handlar om.
  • H2:orna liknar bokkapitel som beskriver de viktigaste ämnena du kommer att täcka i avsnitten av artikeln.
  • Efterföljande rubriker, H3 till H6s fungerar som ytterligare underrubriker inom varje avsnitt, precis som ett bokkapitel kan delas upp med flera underämnen.

2. Använd rubriker för att bryta upp text  

En skannbar artikel är en läsbar artikel och en läsbar artikel är en som är mer benägen att fungera bra i sökmotorerna. Använd H1, H2, H3 för att förenkla läsningen.

Skannbarhet är så viktig för framgången för en artikel, att tidningar som Forbes har gått så långt för att kalla det ”den mest förbisedda faktorn för innehållsmarknadsföring.” Uppgifterna bekräftar dessa påståenden. Endast 16% av internetanvändarna läser en artikel ord för ord. Resten skannar bara.

Människor gillar helt enkelt skannbart innehåll. Enligt samma forskning är det mest sannolikt att en artikel som är skannbar har 58% större sannolikhet att prestera bättre hos läsarna. När en artikel kan skannas kan användare faktiskt vara kvar för att läsa den istället för att studsa tillbaka till Google. Dessutom är det mer troligt att de delar artikeln med sina vänner.

Även om sociala signaler inte är en direkt rankingfaktor – desto mer en artikel delas, desto mer troligt är det att naturligtvis skaffa länkar till sidan, som är en viktig rankingfaktor.

3. Inkludera sökord i dina rubriker

Medan H1-rubriker och andra underrubriker inte kommer att ha så stor inverkan på din SEO som en bakåtlänk från en auktoritativ webbplats, tittar Google fortfarande på rubrikerna för att skapa ett sammanhang av din sida.

Som med allt som Google tar upp, betyder det att det är värt att inkludera nyckelord, eller sökord i dina rubriktaggar. Det betyder inte att du ska pressa in sökorden i rubrikerna till varje pris. Var försiktig, inte spammig.

Du märker kanske att H1 och många av de andra rubriktaggarna i den här artikeln innehåller nyckelord, men inte alla.

Din sida bör först och främst vara läsbar och naturligtvis inkludera sökord. Designa för användare, gör sedan tweaks för att optimera för Google – utan att offra användarupplevelsen.

I allt högre grad ser SEO-proffs att bra UX är samma sak som bra SEO.

4. Optimera för featured snippets

En plats där rubriker som H2, H3 verkar ha en positiv inverkan på SEO är för ”featured snippets” i Googles sökresultat, eller rakt översatt ”presenterade utdrag” – på två speciella sätt kan du optimera för detta:

  • Det första är att optimera din rubriktagg för ett long-tail-sökord (ett sökord som innehåller 3 eller fler ord) och sedan svara på frågan direkt nedanför rubriken med text inom stycketaggar ”<p”>.
  • Den andra tekniken är att använda följande, mindre rubriker som H3 för att beskriva olika listobjekt. Google använder dessa rubriker för att skapa sina egna punkterade och numrerade listor med featured snippets.

5. Använd bara en H1-rubrik i din artikel

Google Webmasters brukar säga att det inte har någon betydelse om man använder flera H1-rubriker på en sida. Men det betyder inte att det är bästa SEO-praxis eller bästa UX att använda flera H1 på en sida.

Varför inte flera H1?

H1-or är huvudrubriker rubriker och de ser ut som titlar för läsarna. Använd flera H1 på din sida och det börjar se lite konstigt ut. Dessutom förenklar det för skärmläsare att ha endast en inledande H1-rubrik.

Vill du se till att du inte har flera H1: er kvar på din webbplats?

Kör din domän genom ett crawl-verktyg som Screaming Frog. Växla över till H1-fliken för att snabbt se om du har några sidor som helt saknas H1 eller har flera H1.

6. Var konsekvent med dina rubriker

En bra tumregel för bra UX är att upprätthålla en konsekvent upplevelse för användare. När en webbplats bryr sig om de finaste detaljerna, då är det imponerande. Imponera även på besökarna med med konsekventa rubriktaggar!

Om du väljer att använda ett rubrikformat ska du hålla dig till det på alla dina sidor. Håll också rubrikerna korta, men förklarande.

En rubriktagg är inte platsen där du ska skriva ett block med sökordsrik text för Google. Behandla rubriken som en minititel för följande textavsnitt.

En bra tumregel kan vara att hålla rubriker på ungefär samma längd som dina titeltaggar (70 tecken eller mindre).

7. Skriv intressanta rubriker

Att skriva intressant gäller såklart all din copywriting, inte bara H1 och H2-rubrikerna.

Ditt första utkast kan ha intetsägande rubriker som du använder för att skapa din disposition, men du bör alltid granska och revidera dem innan du publicerar för att göra dem övertygande för besökare.

Ja, dina rubriktaggar gör en artikel skannbar. Men helst så skannar de inte hela vägen igen. Spännande rubriktaggar uppmuntrar besökarna att slå av på takten och stanna kvar och läsa ett tag.

Lägg särskilt vikt vid din H1-tagg. Användare lägger märke till H1-rubriker.

Till stor del kan din H1 bestämma om besökaren ska bry sig om att rulla ner på sidan alls.

Gör ditt bästa för att skriva en fantastisk H1-tagg som svarar på användarens sökintention och gör dem glada över att läsa din artikel. Då blir oftast även Google och andra sökmotorer glada och rankar din sida högra för relevanta sökord.