Vad är Google MUM och hur fungerar det?
Google MUM (Multitask United Model) är en språkmodell byggd på samma transformatormodell som BERT, som innebar en stor förändring för Google sök redan år 2019. BERT är en kraftfull språkmodell som fick ett stort genombrott när den gick live. MUM höjer dock taket; enligt Google är MUM tänkt att vara 1000 gånger mer kraftfull än BERT.
En stor del av den styrkan kommer från det faktum att MUM kan multitaska (göra flera saker samtidigt). Den behöver inte göra en uppgift efter den andra, utan den kan hantera flera uppgifter samtidigt. Detta innebär att den kan läsa text, förstå innebörden, bilda djup kunskap om ämnet, använda video och ljud för att förstärka och berika det, få insikter från över 75 språk och översätta resultaten till flerskiktat innehåll som svarar på komplexa frågor.
Exempel på hur Google MUM fungerar
Vid Google I/O 2021 gav Googles Prabhakar Raghavan en inblick i hur Google MUM skulle fungera. Han ställde den komplexa frågan ”Jag har vandrat på berget Adams och vill nu vandra på berget Fuji nästa höst, vad ska jag göra annorlunda för att förbereda mig?” – För att demonstrera vad MUM skulle kunna göra. I en vanlig sökning måste du själv söka efter alla de olika aspekterna. När du har fått all information måste du kombinera den för att få alla svar på frågorna.
Nu skulle MUM kombinera insikter från många olika källor om många olika aspekter av sökningen, från att mäta bergen till att föreslå en regnrock (eftersom det är regnperiod på Fuji-berget) till att hämta information från japanska källor. Det finns ju mycket mer skrivet om detta specifika ämne på det språket.
I komplexa frågor som detta handlar allt om att kombinera enheter, känslor och avsikt att räkna ut vad något betyder. Maskiner har svårt att förstå mänskligt språk, men språkmodeller som BERT och MUM kommer riktigt nära att göra just det.
Google MUM tar det ett steg längre genom att bearbeta språk och lägga till video och bilder eftersom det är multimodalt. Det gör det möjligt att generera ett rikt resultat som svarar på frågan genom att presentera en helt ny del av innehållet. MUM kommer även byggas in i Google Lens, så att du kan rikta kameran mot dina vandringsskor och fråga om de är lämpliga för att ta på sig på vandringen upp till berget Fuji!
Naturligtvis är det slutliga målet med allt detta att hjälpa dig att få mer information med färre sökfrågor – troligen bara inom Googles gränser. Vi har sett en stadig ökning av rika resultat och snabba svar, vilka också blir mer visuellt framträdande. Många andra utvecklingsprojekt av Google, både inom och utanför sök, målar upp bilden av ett Google som vill ge de flesta svaren på dina frågor själva.
Google om MUM
Google säger själva så här om MUM i sin blogg:
Precis som vi noggrant har testat de många applikationerna från BERT som lanserats sedan 2019 kommer MUM att genomgå samma process som vi tillämpar dessa modeller i sök. Specifikt kommer vi att leta efter mönster som kan indikera partiskhet i maskininlärning för att undvika att införa partiskhet i våra system. Vi kommer också att använda lärdomar från vår senaste forskning om hur man minskar koldioxidavtrycket för träningssystem som MUM, så att Sök fortsätter att köras så effektivt som möjligt.
Vi kommer ut med MUM-drivna funktioner och förbättringar av våra produkter under de kommande månaderna och åren. Även om vi är i början av att utforska MUM är det en viktig milstolpe mot en framtid där Google kan förstå alla de olika sätt som människor naturligt kommunicerar och tolkar information.
Google MUM och Google BERT underlättar för oss alla som snabbt och enkelt vill hitta utförlig information på nätet. Vill du ha sidor som har en chans att dyka på Google så behöver du såklart bra och utförligt innehåll och övrig SEO på webbplatsen bör vara i bra skick. Kontakta gärna mig om du har frågor om hur du bäst optimerar för MUM, BERT och Google sök generellt.