Vad är Pinterest och hur kan företag använda det?
Pinterest är ett socialt media som det senaste året vuxit så det knakar och det har redan miljontals dagliga användare. Här lägger folk upp bilder för att inspirera andra. Man kan pinna en bild från nästan vilken webbsajt som helst när man är ute och surfar.
Pinterest installeras i webbläsaren så att man enkelt kan pinna och dela en bild på någon av sina anslagstavlor inne på Pinterest. Man kan repinna och gilla andras foton.
Många kopplar sina Pinterestkonton med Facebook och Twitter och här kan man definitivt nå en stor marknad om man bara tänker på några saker. Här följer några tips för att komma igång med sin marknadsföring på Pinterest.
- Först så bör du lista ut om du som företag bör finnas där.
- Ladda upp vackra foton på produkterna
- Lägg till priser till dina produktfoton
- Organisera dina bilder
- Skillnaden på repin och like
- Ägna mest tid åt att inte sälja
- Samla in kundinformation
- Engagera dig i andra användare på Pinterest
- Anordna en tävling!
Pinterest handlar inte enbart om att dela saker och är inte bara ett nytt socialt media. Än så länge är det en ganska specifik grupp av människor som ”pinnar”. Det är människor som vill bli inspirerade och de som vill dela med sig av inspiration till likasinnade människor. Låt oss kalla dem kreativa människor, inspiratörer och stilbildare. Om ditt varumärke handlar om livsstil (inredning, mat, trädgård, resor etc.) så är Pinterest ett självklart val för din marknadsföring. Om du däremot säljer träplugg eller brandvarnare kan det bli svårare att fånga medlemmars intresse.
En introduktionsfilm till Pinterest (På engelska).
Se gärna denna innan du läser vidare nedan.
Ok, Pinterest verkar vara något för oss.
Hur kommer vi igång?
Lägg upp bilder som är proffsigt fotograferade. Ljusa och luftiga bilder som är väl komponerade ger din produkt det intryck den förtjänar. Att bara kasta upp lite gamla bilder tagna i dåligt ljus och av dålig kvalitet kan vara sämre för ditt varumärke än att inte synas där alls.
För en del besökare på Pinterest kanske inte priset är av nån betydelse, men de flesta vill nog veta vad produkten kostar innan de köper den. Lägg till prisinformation i bildens description. Man kanske inte ska lägga in priset i själva bilden för det kan anses för ”säljigt” och förstör även helhetsintrycket av bilden. När du väljer att mata in ett pris till en bild så kan du även skriva in en länk till din egen webbsajt. Bilder med pris och länk hamnar automatiskt under sektionen Gifts.
Skapa anslagstavlor med intressanta och helst unika namn som är talande för just den produktkategori du vill marknadsföra. Försök att sticka ut! På Pinterest så får boards med originella namn oftast fler följare.
En repin är värd mer än en like. Sträva alltid efter att besökare ska repinna i stället för att gilla dina bilder. En repin betyder att någon har tagit upp ditt innehåll i en av sina egna mappar, gjort dem synliga för sina följare och nu alltså är säljare av din produkt (och de tar inte ut någon provision).
Om allt du ägnar dig åt på Pinterest är att sälja så kommer folk förmodligen inte bli intresserade av din profil. Tillämpa den klassiska 80/20-regeln! Det vill säga: ägna 80% av tiden åt att repinna bilder från andra användare och skriva in användbar information, och ägna 20% av tiden till att sälja.
På Pinterest precis som på alla andra sociala medier diskuterar och kommenterar människor nya händelser, produkter etc. När du släpper en produkt på Pinterest så kommer folk att kommentera eller pinna den. Vad är det de säger? Säger de att din produkt är bra eller att den kan bli bättre? Eller säger de kanske att den inte alls är något att ha? Det här är viktig information som du normalt får betala för att få reda på. Ta till dig och använd denna information på ett kreativt sätt.
När folk börjar följa dig, gilla dina grejer och repinna så gör samma sak för dem. Försök att hitta deras egna verk med snygga foton och branda dem ihop med dina egna produkter i dina anslagstavlor. Detta kan bli början på ett mycket givande samarbete.
Tävlingar brukar alltid engagera människor. Till exempel skulle du kunna uppmana andra på Pinterest att pinna 10 saker från din profil, eller uppmana folk att ta ett foto av dem själva med sin favoritprodukt från ditt företag och sedan pinna fotot. En tänkbar vinst för det bästa fotot kan vara en värdecheck i din butik.
Önskar er en trevlig och vinstgivande pinning!
Fredrik Olsson
Freddys Webb & Foto
kontakt@freddyolsson.se