Vad är Google Alerts?
Och hur man använder det framgångsrikt
Webbtjänsten Google Alerts (eller Google varningar som någon valt att försvenska det till) är ett enkelt och kraftfullt verktyg för att få rapporter direkt på skärmen eller till din e-post om sådant du har intresse av.
Google Alerts är en smart, effektiv och lätthanterlig webbövervakningstjänst som används för att få rapporter (alerts) när någon på webben kanske nämner ditt företagsnamn, ett annat företag du vill ha extra koll på eller när någon diskuterar något inom ett område där du eller ditt företag kan ha nytta av att delta i diskussionen, eller där ni vill hänga med för att ha koll på utvecklingen.
Skriv in sökfrågan om det ord du vill ha alerts om och välj om du vill se samtliga händelser på webben, nyhetsartiklar, blogginlägg, videos, diskussioner i forum eller böcker som publicerats om ämnet. Välj om du vill ha en alert så fort det händer eller en daglig alternativt veckovis rapport över sökresultatet. Du kan också välja om du vill se alla händelser eller bara filtrera ut de alerts som Google anser vara mest relevanta.
Det enda som återstår nu är att mata in din e-postadress och trycka på ”skapa alarm”; sen kommer du få dina alerts skickade till din inkorg, och varje alert innehåller en länk till artikeln/forumet/videon.
Video (engelska) – så använder du Google Varningar
Gå till Google Alerts-sidan eller läs mer om internetmarknadsföring.
Freddy Olsson
kontakt@freddyolsson.se
www.freddyolsson.se