Hur man flyttar en webbplats

En guide och checklista till migrering av en hemsida

Det är mycket att tänka på när man flyttar en webbplats, och få saker kan förstöra en hemsidas rankning i sökresultaten snabbare än en dåligt genomförd webbplatsmigrering.

Att byta ditt domännamn eller implementera HTTPS kan säkert vara bra ur affärssynpunkt, men om du misslyckas med att överväga hur sökmotorer kommer att reagera på flytten av hemsidan, kan du vara nästan säker på att få en smäll när det gäller organisk söktrafik.

Använd gärna följande SEO-checklista för att förbereda dig när du planerar en migration för din webbplats.

Se noggrant över om migration är det rätta valet

En webbplatsflytt kommer nästan alltid att leda till en tillfällig förlust av trafik – Google och andra sökmotorer behöver tid att bearbeta ändringen och uppdatera dess index i enlighet därmed. En noggrant genomförd webbplatsmigrering kan minimera trafikfluktuationer, och i bästa fall kommer Google till slut att behandla den nya sajten som om den var originalet.

Ändå är det bara bästa fallet. Verkligheten är att webbplatsmigrationer, i sig själva, oftast erbjuder lite eller ingen SEO-fördelar och eliminerar inte sökmotorns straff. (Därför passar SEO-experter ofta webbplatsmigrationer som ett tillfälle att göra SEO-förbättringar, som effektivisering av webbplatsstrukturen, fixa brutna länkar, städa upp bland duplicerade sidor och förbättra innehåll.)

Med allt detta i åtanke, när är det värt att genomföra en webbplatsmigration?

  • När en rebranding är nödvändig.
  • När ett namnbyte kommer att generera uppmärksamhet i press och ge länkar till hemsidan.
  • När webbplatsen behöver flyttas till HTTPS (ett av de få fallen där migrering erbjuder en konkret SEO-vinst).

Använd en sandlåda (sandbox

Utför aldrig en webbplatsmigrering utan att först testa allt på en testserver. Kontrollera att omdirigeringen fungerar korrekt och gör alla kontroller som följer lokalt innan du går live. Att försöka göra allt på en gång utan testning kommer säkerligen att leda till fel, och om misstagen är allvarliga kan de förstöra din webbplats ranking och trafik i veckor.

Planera att migrera under en långsam period

En välplanerad och övervakad flytt av hemsidan ska inte påverka din trafik permanent, men du bör planera för en tillfällig förlust av trafik. Av den anledningen är det bäst att utföra migreringen under den del av året där du brukar ha minst trafik till webbplatsen, förutsatt att det finns viss säsonglighet för din webbplats område. Medan målet alltid bör vara att undvika att förlora trafik, är det viktigt att se till att om du förlorar trafik, förlorar du den när verksamheten redan är på viloläge.

Genomsök din webbplats före migreringen

Genomsök (crawla) din webbplats med ett verktyg som Screaming Frog, och var noga med att spara crawlen för ett senare tillfälle.

Du måste vara säker på att du har en komplett lista över webbadresserna (URL:erna) på din gamla webbplats så att ingenting går förlorat på grund av flytten.

Använd detta som en möjlighet att identifiera eventuella genomsökningsfel och omdirigeringar som finns på den gamla webbplatsen. Dessa har en tendens att öka över tiden. Jag ser sällan en webbplats som inte har åtminstone några brutna eller omdirigerade länkar.

Du bör absolut ta bort eller ersätta länkar som pekar mot 404-sidor under migreringsprocessen. Dessutom rekommenderar jag starkt att uppdatera länkar som pekar mot omdirigerade sidor så att de pekar på den sista sidan. Du vill inte i hamna i omdirigeringskedjor efter migreringen.

Kom ihåg att en webbplats-crawl kanske inte kan identifiera varje enskild sida på din webbplats. Om du till exempel har sidor som inte är länkade från andra sidor på din webbplats visas de inte i en genomsökning. Du kan naturligtvis använda egna dokument och databaser för att hitta dessa sidor, men om det inte går att hitta dessa sidor kan du se över dina Google Analytics-data, samt genom en länkutforskare som Ahrefs.

Om du hittar några föräldralösa sidor (orphans), se till att uppdatera webbplatsen och länka till dessa under migreringen. Dessa sidor är mycket mindre benägna att få sökmotortrafik om de inte är länkade till från resten av din webbplats.

Spara dina analyser

Gör en kopia av dina Google Analytics-data; Du behöver denna information så att du snabbt kan identifiera om någon trafik går förlorad efter migreringen.

Om någon trafik går förlorad exporterar du Analytics-data från din nya webbplats och kör en sida vid sida jämförelse med data från din gamla webbplats, så att du kan identifiera exakt vilka sidor som har förlorat trafiken. I många fall kommer en förlust av trafik att isoleras till enskilda sidor, snarare än att ta plats över hela webbplatsen.

Du kanske också vill identifiera och notera dina topplänkar till sidor med hjälp av ett verktyg som Ahrefs eller Majestic SEO. Efter migreringen kommer du att vilja ägna särskild uppmärksamhet åt dessa sidor och övervaka dem noga. Om dessa förlorar trafik är det ett tecken på att myndigheten inte överförs korrekt från din gamla webbplats till den nya. Dessa sidor bidrar mest till din auktoritet, så förluster här kan påverka webbplatsens övergripande prestanda.

Kartlägg alla ändrade webbadresser från gamla till nya

Du ska spara ett kalkylblad som listar varje gammal URL och varje ny URL.

Helst finns en del av de gamla sidorna på den nya sajten vid en webbplatsmigrering. Självklart tar bort en sida bort sin förmåga att fånga sökmotorns trafik. Dessutom kan det leda till att Google slutsatsen att den nya sajten inte är densamma som den gamla sajten, vilket leder till att du förlorar dina rankningar.

Idealiskt bör URL-arkitekturen vara identisk med den gamla, såvida du inte har mycket starka skäl att ändra den. Om du planerar att ändra den kan det hända att en webbplatsöverföring verkar som den perfekta tiden att göra det, men du bör vara medveten om att det kan göra att Google ser det som en helt annan webbplats. Om du gör båda samtidigt kan du inte avgöra om eventuella förluster i trafiken berodde på att arkitekturen ändrades eller migrerades på webbplatsen.

En annan anledning till att hålla arkitekturen densamma är att den låter dig använda regex i din .htaccess-fil för att enkelt omdirigera från dina gamla sidor till de nya. Detta lägger mindre belastning på din server än att ange omdirigeringen en efter en, och det gör processen att ställa omdirigeringarna mycket mindre smärtsamt.

Uppdatera alla interna länkar

HTML-länkarna på din nya webbplats bör peka på den nya sajten, inte den gamla.

Det här kanske låter självklart, men när du går igenom processen kommer du snabbt att inse hur frestande det kan vara att lämna länkarna oförändrade, eftersom de kommer att omdirigera till den nya webbadressen ändå. Böj inte efter denna frestelse. Bortsett från serverbelastningen, vilket saktar platsens prestanda, kan omdirigeringarna dämpa din PageRank.

Det perfekta sättet att skriva om länkarna är att genomföra en sökning och ersätta operationen i din databas. Operationen ska utföras så att den uppdaterar domännamnet utan att ändra mappstrukturen (förutsatt att du håller din webbplatsstruktur densamma).

Skriv din sökning och ersätt operationerna noga så att endast text som innehåller en URL uppdateras. Du vill i allmänhet undvika att uppdatera ditt varumärke och dina webbadresser med samma sökning och ersätta operationen.

Självkanonisera alla nya sidor

Verifiera att canonicalization på den nya sajten refererar till den nya sajten och inte den gamla. Canonicalisering till den gamla platsen kan vara katastrofal, eftersom det kan förhindra att den nya sajten indexeras.

Jag rekommenderar att du själv kanoniserar alla dina sidor på den nya sajten (förutom, naturligtvis, för sidor som ska kunna kanoniseras till en annan sida). I kombination med omdirigeringar berättar Google att den nya sajten faktiskt är den nya platsen på den gamla webbplatsen. Sitewide self-canonicalization rekommenderas ändå, eftersom URL-parametrar skapar dubbletter innehåll som alltid kan kononicaliseras till den parameterfria URL-adressen.

Åtgärda alla dubbla innehållsproblem

Olika missteg under migreringsprocessen kan leda till dubbla innehållsproblem. Var medveten om dessa problem och vidta åtgärder för att undvika dem:

Om båda versionerna av en webbadress publiceras, resulterar det i dubbletter. Om self-canonicalization sätts på rätt sätt, bör detta ta hand om problemet, men jag rekommenderar alltid att du ställer in omdirigeringsregler i .htaccess så att endast en version av sidan är tillgänglig. Se till att länkarna är konsekventa för att undvika omdirigeringar från interna länkar.

IP-adresser bör omdirigeras till webbadresser

Se upp för mappar som leder till samma innehåll, särskilt ”standard” -mappar.
Verifiera att endast HTTPS eller HTTP används och att endast www eller icke-www-versionen av webbplatsen är tillgänglig. De andra bör omdirigera till rätt plats.
Om din webbplats har en sökfunktion, ska sökresultatsidorna vara noindexed.
Jag nämnde detta tidigare, men självkanonisering skulle vara på plats för att undvika dubbletter som skapades av URL-strängar.

Identifiera och adressera eventuella borttagna sidor

Jag nämnde ovan att du i allmänhet bör undvika att ta bort sidor under migreringen. Om några sidor helt enkelt måste tas bort för varumärkesändamål, gör följande:

Gör en lista med alla sidor

  • Omdirigera inte de gamla sidorna till den nya sajten.
  • Ta bort alla länkar från dessa sidor.
  • Ta bort sidorna från den gamla webbplatsen och låt dem omdirigera till 404.
  • Om det finns en lämplig ersättning för sidan, ställ in en omdirigering och ändra alla länkar för att peka på den nya sidan. Du bör bara göra detta om ersättningssidan tjänar samma syfte som den gamla sidan.
  • Omdirigera inte de borttagna sidorna till hemsidan (även kallad ”mjuk 404”). Om det inte finns någon lämplig ersättning för en sida, borde den 404. En 404 är bara ett fel om du länkar till sidan.

Se till att en anpassad 404-sida finns på plats

En anpassad 404-sida gör att användarna enkelt kan navigera på din webbplats och hitta något användbart om de landar på en sida som inte längre existerar.

Hantera och skicka webbplatskartor

Håll din gamla webbplatskarta i Googles sökkonsol, och lägg till webbplatskartan för den nya sajten också. Om Google begär att genomsöka den gamla webbplatskartan och upptäcka omdirigeringar är ett bra sätt att påskynda processen.

Håll analysen igång hela tiden

Installera Google Analytics på den nya domänen och få den igång innan du startar webbplatsen för allmänheten. Du vill inte ha några saknade data under övergången, och det är viktigt att titta på eventuella förändringar i trafiken under migreringen.

Omdirigera alla ändrade länkar

Som nämnts ovan är det perfekta sättet att konfigurera omdirigeringar med ett regex-uttryck i .htaccess-filen på din gamla webbplats. Regex-uttrycket ska enkelt byta ut ditt domännamn eller byta ut HTTP för HTTPS om du gör en SSL-migrering.

För alla sidor där detta inte är möjligt måste du konfigurera en individuell omdirigering. Se till att det här inte skapar några konflikter med din regex och att det inte skapar några omdirigeringskedjor.

Testa omdirigeringar på en testserver och verifiera att detta inte ger några 404 fel. Jag rekommenderar att du gör det innan omdirigeringen går live på din offentliga webbplats.

Kom ihåg att när omdirigeringen har gått, har din webbplats faktiskt migrerats. Den nya sajten ska vara i perfekt skick innan du startar omdirigeringen.

Behåll kontrollen över den gamla domänen

Om inte migreringens syfte var att sälja den ursprungliga domänen rekommenderar jag starkt att inte ge upp kontrollen över den gamla domänen. Idealt sett bör den gamla domänen omdirigera till den nya, på en sida vid sida, i obestämd tid. Om dessa omdirigeringar försvinner kommer alla inkommande länkar som tjänas av den gamla webbplatsen att gå förlorade.

Vissa branschprofessionella hävdar att du kan ge upp kontrollen över den gamla domänen när Google slutar indexera det, men jag skulle aldrig råda göra detta. Även om det är möjligt att Google tilldelas länkar som pekar på den gamla sajten till den nya, även utan omdirigering, lägger det mycket mer tro på sökmotorn än jag någonsin skulle rekommendera.

Övervaka trafik, prestanda och rankningar

Håll ögonen på din sök- och referraltrafik, kontrollera den dagligen i minst en vecka efter migreringen. Om det finns några skift i trafik, dyka ner till sidnivå och jämför trafik på den gamla platsen till trafik på den nya sajten för att identifiera vilka sidor som har förlorat trafiken. Dessa sidor bör i synnerhet inspekteras för genomsökningsfel och länkproblem. Du kanske vill fortsätta att få några externa länkar som pekar på den gamla versionen av sidan ändras till den nya, om möjligt.

Det är lika viktigt att hålla koll på dina mest länkade sidor, både med auktoritet och med extern länkräkning. Dessa sidor spelar den största rollen i din webbplatss övergripande förmåga att rangordna, så förändringar i prestanda här är en indikation på din webbplatss övergripande prestanda.

Använd ett verktyg som SEMrush för att övervaka dina rankningar för dina nyckelord. I vissa fall kommer det att berätta om något är uppe för en förändring i trafiken är märkbar. Detta hjälper dig också att identifiera hur snabbt Google indexerar den nya sajten och om den släpper den gamla webbplatsen från indexet.

Markera datum i Google Analytics

Använd Google Analytics-annoteringar för att markera viktiga datum under migreringen. Detta hjälper dig att identifiera orsaken till eventuella problem som du kan stöta på under processen.

Se till att Google Search Console är korrekt inställt

Du måste konfigurera en ny egendom i Google Search Console för den nya domänen. Verifiera att den är inställd för rätt version, redovisning för HTTP vs. HTTPS och www vs. non-www. Skicka in både gamla och nya webbplatskartor för att stärka meddelandet om att den gamla webbplatsen har omdirigerats till den nya.

Skicka in en adressändring i Googles sökkonsol, be Google om att genomsöka den nya webbplatskartan och använd ”hämta som Google” för att skicka in din nya webbplats för att bli indexerad. Det är otroligt viktigt att verifiera att alla dina omdirigeringar, kanoniseringar och länkar är felfria innan du gör det här.

Hantera PPC på rätt sätt

Uppdatera dina PPC-kampanjer så att de pekar på rätt plats. Om dina PPC-kampanjer pekar på den gamla webbplatsen kommer tillskrivningen att gå förlorad i Analytics på grund av omdirigeringen.

Uppdatera alla övriga (sociala) plattformar

Uppdatera alla dina sociala medier, bios du använder som gästutgivare, andra webbplatser du äger, forumsignaturer du använder och andra plattformar du nyttjar, så att länkarna pekar på den nya sajten och inte den gamla.

Nå ut för dina bästa länkar

Kontakta de mest auktoritativa sidorna som länkar till dig för att låta dem veta om migreringen och föreslå att de uppdaterar länken för att peka på den nya webbplatsen. Inte alla kommer att göra det här, men de som gör det kommer att hjälpa till att påskynda processen med Google och erkänner att en webbplatsöverföring har inträffat.

Jag skulle inte rekommendera att göra detta med varje enskild länk, eftersom detta skulle vara extremt tidskrävande för de flesta webbplatser, men det är värt att göra detta för dina bästa länkar.

Övervaka ditt indexerade sidantal

Google indexerar inte alla sidor på din nya webbplats omedelbart, men om indexerad sidräkning inte är upp till samma värde som den gamla webbplatsen efter en månad har gått, har något definitivt gått fel.

Sök efter 404:or och omdirigeringar

Genomsök den nya sajten för att verifiera att det inte finns några 404s eller 301s (eller några andra 3xx, 4xx eller 5xx koder). Alla länkar på den nya sajten ska peka direkt på en fungerande sida. Fel 404 och 501 är de största brottslingarna och bör tas hand om första. Om det finns en lämplig ersättning för en 404-sida, ändra länken själv för att peka på bytet och kontrollera att 301 finns på plats för alla som kommer till den saknade sidan på annat sätt.

De näst värsta brottslingarna är länkar till 301-sidor som finns på den gamla webbplatsen. Trots att dessa omdirigeras till den nya sajten är serverbelastningen dålig för prestanda, och länkning till den gamla webbplatsen kan leda till förvirring över det faktum att en webbplatsflytt har ägt rum. Medan alla andra ansträngningar som gjorts bör klargöra detta till Google och de andra sökmotorerna, är dessa saker bäst att aldrig lämna kvar åt slumpen.

Alla andra 301s kan tas hand om efter detta. Uppdatera alltid dina interna länkar för att peka direkt på rätt sida, aldrig genom en omdirigering.

Genomsök dina gamla webbadresser

Använd Screaming Frog eller ett liknande verktyg för att krypa alla dina gamla webbadresser. Var noga med att krypa igenom en lista med webbadresser som du samlade före migreringen och se till att listan innehåller alla webbadresser som inte kunde upptäckas genom genomsökning. Försök inte att genomsöka webbplatsen direkt; 301-talen kommer att få den att krypa bara den första sidan.

Verifiera att alla gamla webbadresser omdirigerar till den nya sajten. Det borde inte finnas några 404:or om du inte tog bort sidan under migrationsprocessen. Om det finns 404:or, verifiera att det inte finns några länkar till dem. Om 404s inte är avsedda, sätt in en korrekt omdirigering.

Kontrollera de externa webbadresserna för att verifiera att alla omdirigeringar är funktionella. Ingen av de externa webbadresserna ska vara 301 eller 404. En 301 i de externa webbadresserna indikerar en omdirigeringskedja och är dålig för prestandan. En omdirigering till en 404 kommer ofta att leda till en mycket frustrerande upplevelse för dina användare och kan skada din SEO på andra sätt.

Slutsats angående flytt av hemsida

Om en webbplatsmigrering utförs utan att ta hänsyn till SEO, kan du nästan vara säker på att förlora organisk trafik i processen. Om du håller alla ovanstående punkter i åtanke om du planerar att flytta din webbplats, ska det gå som smort.