Hur man skriver riktigt bra meta descriptions
Att skriva en metabeskrivning är ofta en försummad del av SEO. Att skriva ”något” anses ofta tyvärr normalt tillräckligt bra för de flesta.
En metabeskrivning är inte en rankningssignal och att trycka in en massa sökord i en meta description hjälper inte till att ranka högre i sökmotorer. Det är därför det är nästan lite förståeligt varför många inte tror att spendera tid på att skriva en bra metabeskrivning är fortfarande värt besväret.
Metabeskrivningen har emellertid ett stort inflytande på dina potentiella kunder, eftersom de dyker upp i sökmotorernas resultat under länken (ofta page title). Om du vill att dina beskrivningar ska vädja till dina kunder att klicka på din webbplats, bör du kolla in följande tips om hur du skriver de bästa metabeskrivningarna.
Fokusera inte på antal tecken i metabeskrivningen
Det är allmänt känt att hålla längden på metabeskrivningen under en viss mängd tecken. SEO-specialister rekommenderades länge att hålla den runt 155-160 tecken. Men det en uppdatering från Google i december 2017, ledde till att metabeskrivningens längd ökade. Numera rekommenderas att hålla metabeskrivningar under 300 tecken. Efter den rekommendationen har vi nu börjat se både kortare och längre meta descriptions.
Duplicera inte din Meta Description
Även om den dubbla beskrivningen inte betyder ett kvalitetsproblem med din webbplats, håller jag hellre den tom. I så fall genererar Google en metabeskrivning automatiskt från sidinnehållet. I slutändan kan den genererade metabeskrivningen se mycket bättre ut än beskrivningen som ger samma information varje gång till dina potentiella kunder.
Om du inte kan skriva en unik metabeskrivning för varje sida på din webbplats, vilket är helt normalt, behöver du inte få panik. Fokusera på de viktigaste sidorna som hemsidan, huvudkategorisidor, och de sidor som ger dig mest trafik.
Om du har tusentals eller till och med miljontals sidor på din webbplats kan du också skapa en mall och generera nya metabeskrivningar medan du bara ändrar sökorden.
Glöm inte att inkludera sökorden
Var noga med att använda det sökord i din metabeskrivning som är mest relevant för sidinnehållet. Jag är säker på att många människor beundrar kreativitet, men i det här fallet bör du tänka på de sökord som din kund kommer att leta efter.
Om du inte har en meta description som inkludera de viktiga sökorden, se i alla fall till att inkludera ett viktigt sökord i första paragrafen på sidan, då Google ofta tar denna text och visar som en metabeskrivning i sökresultaten.
Skriv inte tråkiga metabeskrivningar
Stort utbud av kläder, skor och designtillbehör. Låter det bekant? Eller till och med tråkigt kanske?
Att skriva metabeskrivningen är ett av de få sätten att visa kreativitet med SEO på sidan. Här har du chansen att sticka ut inför publiken. Ta en titt på dessa tips om hur du gör det:
- Var specifik i vad du erbjuder. Att försöka beskriva sin målsida med några få tecken är svårt, men om du är tillräckligt specifik så är det möjligt.
- Gör dina kunder nyfikna. Lägg inte alla dina kort på bordet genast. Ibland kan bara den enkla användningen av frågetecken eller en oavslutad mening, göra att dina kunder verkligen vill klicka på den.
- Använd symboler eller siffror. Andra tecken än bara bokstäver kan verkligen väcka folks uppmärksamhet. Du kan använda ett pris eller antal produkter i din metabeskrivning.
- Inkludera en uppmaning. Kanske du inte alltid ska lägga till aggressiva uppmaningar som ”Läs mer!” Eller ”Köp nu!” i metabeskrivningen. Istället kan du förslagsvis inkludera en uppmaning till handling med t.ex. ordet ”Upptäck” i början av en fin mening, istället för att i slutet vråla ut: ”Upptäck nu!”.
- Prata om dem, inte om dig. Detta är en av de viktigaste copywritingreglerna, och du bör inte glömma bort det, även när du skriver en kort text som metabeskrivningen. Ingen är nyfiken på hur bra du tror att du är; alla vill veta vad de kan vinna på att klicka på din beskrivning.
Märk upp med strukturerad data
Även om det här inte är särskilt kopplat till att skriva en meta description, kommer det hjälpa dig att sticka ut med din metabeskrivning i SERPs.
- Om du har recensioner på din webbplats eller t.ex recept, bör du under inga omständigheter ignorera att använda strukturerad data.
- Du kan också få din logotyp eller företagsinformation i SERPs, vilket gör ditt företag mer attraktivt, särskilt när någon letar efter ditt varumärke.
- Du kan ställa in även de mest grundläggande strukturerade data, som brödsmulor (breadcrumbs).
- Cirka 57% av de stora företagen har idag inte strukturerad data för sina sidor. Det här är din chans att sticka ut mer än dina konkurrenter.