Så här skriver du de bästa ankartexterna för användare och sökmotorer (SEO)
Att skriva ankartexter som är beskrivande är bra för både SEO och användbarhet på en webbplats. Såklart vill man vara tydlig med vad besökaren kan förvänta sig när den klickar på en länk och även vara tydlig med vilka sökord man vill ranka för på destinationssidan.
Förresten, vad är en ankartext?
En ankartext är den synliga klickbara texten i en hyperlänk. I moderna webbläsare är ankartexten ofta blå och understruken – Moz.com
Kodexempel
<a href="https://freddyolsson.se">SEO och webbdesign</a>
Innan jag ger dig några specifika tips om optimering av ankartexter (länktexter) för SEO, låt mig sammanfatta de vanligaste och viktigaste kategorierna av ankartexter:
- Branded – ditt varumärke med en länk placerad på den (t.ex. Olsson SEO)
- Naken URL – webbadressen till din webbplats med länken den pekar mot (t.ex. https://freddyolsson.se)
- Webbplatsnamn – webbadressen till din webbplats med ankartexten som skrivs som ”dinwebbplats.se” (t.ex. freddyolsson.se)
- Sidtitel – en sidas sidtitel med en länk i (t.ex. ”109 rankningsfaktorer för Google SEO 2018”)
- Exakt matchande sökord – ett inriktat sökord med en länk i (t.ex. tips för SEO)
- Partiellt matchande sökord – ett inriktat sökord plus en annan text med en länk på den (t. ex. nybörjartips för företagare, guide för nyblivna företagare)
- LSI-nyckelord – en nyckelordsankartext som är relaterad till ett riktat sökord (t.ex. företagarhandledning, seo-tips för företagare, uppstart av företag, framgångshistorier företag)
- Ingen text – en bild med en länk i
- Generisk ankartext – (t.ex. ”klicka på den här länken”, ”läs mer”, ”kolla in det här”)
Ovan: en video om SEO och ankartexter av Gotch SEO.
En klassisk gyllene formula för ankartexter och SEO
Här kommer tipsen på hur ofta du bör använda de olika formerna av ankartexter när du länkar internt på din webbplats eller till andra webbplatser (eller ber om en länk från en annan webbplats).
- 50% — Branded (företagsnamn)
- 15% — Webbplatsnamn.se
- 10-20% — Naken URL
- 10-15% — Sidtitel/bloggpostitel
- 1-5% — Generiska ankartexter
- 1-5% — Exakt och partiell matchning av nyckelord
- 1-5% – Andra varianter