SEO-tips för företagssidor på LinkedIn

Linkedin ger gratis förslag på hur du optimerar din sida

LinkedIn har nu knepat ihop en liten guide till hur du sökordsoptimerar din företagssida. Olsson SEO har läst igenom guiden och tagit ut det bästa och viktigaste åt dig!

När du gjort din sökordsundersökning med hjälp av Google Ads Keyword Planner, Ahrefs, Google Search Console eller annat lämpligt verktyg och vet vilka ord du vill ranka för med din företagssida på LinkedIn, så kan du börja med att optimera din korta introduktion på sidan. Efter att introtexten är optimerad kan du inrikta dig på din ”om”-sektion, där du får chansen att skriva en mycket längre och optimerad text för både människor och sökmotorer. På om-sidan får du även chansen att lägga till information om storleken på ditt företag, vilket affärsområde ditt företag här hemma inom, dina tjänster och en länk till företagets hemsida.

Hur optimerar du om-sektionen på LinkedIn?

När du har tagit fram dina relevanta sökord, så skriv en engagerande text som svarar på eventuella frågor dina besökare har. LinkedIn rekommenderar att du svarar på följande frågor i about-sektionen:

  • Vision. Vilken framtid vill vi vara med och skapa?
  • Mission. Hur skapar vi den framtiden?
  • Värden. VIlka är vi? Hur arbetar vi?
  • Unikitet. Vad gör vårt varumärke unikt?
  • Tagline. Vårt varumärke sammanfattat i en mening.
  • Produkter/tjänster. Detta erbjuder vi.

Länka till din webbplats

Såklart vill du inkludera en länk till din snygga och användbara hemsida på din LinkedIn-sida. Din hemsida bör alltid vara den huvudsakliga källan för att hitta mer information kring ditt företag och kontakta dig, så lägg in länken för att få mer trafik till sin sajt.

Andra företagsdetaljer

Komplettera din företagssida på LinkedIn så hittar användare just din sida ännu lättare. Lägg till företagsdetaljer som storlek, affärsområde och tjänster för att skapa en helhetsbild av företaget.

Hur du lägger till övertygande bilder på LinkedIn-sidan

Sist, men absolut inte minst relevant, är vilka bilder du lägger till på din företagssida. En komplett LinkedIn-sida ska innehålla en logotyp och en banner. LinkedIns erfarenhet är att medlemmar snabbt lämnar en sida om om de möts av en tom eller intetsägande banner och logo.

  • Logotyp. Din företagslogga visas bredvid ditt företagsnamn. Standardstorleken för en LinkedIn-logo är 300 x 300 pixlar.
  • Banner. Den här bilden tar upp en avsevärd plats på toppen av din sida, så använd den till din fördel. Rekommenderad storlek för en LinkedIn banner är 1536 x 768 pixlar.

Uppdatera frekvent för att hålla Google intresserad

Det är inte bara dina följare som du håller intresserade genom att uppdatera sidan regelbundet, utan även Google. Regelbundet nytt och relevant innehåll hjälper sökmotorerna att se dina sida som en aktiv källa av värdefull information.

Sammanfattning av SEO för LinkedIn företagssida

För att få ut det mesta av ditt företags närvaro på LinkedIn, så är det viktigt att sidan lätt hittas av sökmotorerna och att du utför grundläggande SEO på sidan. Fyll i allt du kan på sidan och inkludera relevanta sökord i företagsbeskrivningen, lägg till tilltalande bilder till din profil och i dina inlägg för att din LinkedIn-sida ska kunna ranka högt för relevanta sökord på Google!