Varför det är viktigt att ha en genomtänkt företagslogotyp
Och hur den påverkar kunden och företaget
Vi människor identifierar oss ofta genom vilka varumärken vi använder. Med en logotyp lyfter man fram betydelsen av företaget och vad företaget står för, dess kärnvärden.
Vad vill företaget ha för image? Vad är visionen?
I en normal modern stad finner man ungefär 3000 varumärken som finns i varuhus, på nätet, i tidningar och i tv-reklam, och utbudet växer hela tiden. Det finns helt klart ett behov av att hitta rätt och urskilja bland produkterna.
Ett varumärke består av två delar: Den visuella och själva betydelsen, alltså innehållet, kärnvärden och image. Med en logotyp har man möjlighet att förmedla företagets kärnvärden och skapa en unik identitet.
Världens första varumärke
Värdet av en logotyp insåg människan i samband med industrialiseringen, då masstillverkning skapade en mängd liknande produkter som kunden inte kunde skilja åt. Det fanns inget som gjorde att kunden kunde hitta tillbaka till en speciell produkt bland alla varor i butikerna och då började företag förstå att det ledde till inkomstbortfall. Världens första varumärke sägs vara Bass Ale i England år 1875.
Fördelarna med att ha en väl genomtänkt och väl utformad logotyp är alltså att det lätt går att urskilja produkten, ge produkten värderingar och
att du kan rikta dig mot särskilda målgrupper.
Lätt att känna igen och får gärna sticka ut
En logotyp ska man känna igen direkt och lätt kunna urskilja ur mängden.
Den ska även gärna vara:
- * Lätt att komma ihåg.
- * Enkel att läsa (förstå).
- * Intressant.
- * Spegla tiden (men inte baseras på tillfälliga trender).
- * Spegla företagets/produktens värderingar.
Top of your mind
En logotyp ska vara riktigt lätt att känna igen. Den ska helst vara ”Top of your mind” – När ett behov uppstår hos kunden ska den alltså tänka på din logotyp.
En genomarbetad logotyp kan ha ett värde både internt och externt.
Externt så visar den upp företagets kärnvärden, vilket kan underlätta arbetet med att få fler kunder, rätt kunder, investerare och samarbetspartners. Idealiskt är när dina kunder och samarbetspartners mfl ser på företaget på samma sätt som ditt företag ser sig självt. Samtliga inblandade får en ökad förståelse för din verksamhet.
Även internt kan det vara viktigt med en logotyp som visar företagets kärnvärden.
Fördelar en bra logotyp kan ha internt
- * Den ökar motivationen hos anställda.
- * Den ökar företagets självförtroende.
När alla på företaget förstår sin roll i helheten kan jobbet kännas mer meningsfullt :) Och en bra logotyp kan bidra till den helhetskänslan för företaget.
Det här var lite egna tankar och några ord med inspiration från bokhyllan.
Skriv gärna en kommentar om du undrar något eller har något att tillägga! Och läs gärna mer om logotyper och övrig marknadsföring.
Bästa hälsningar
Fredrik Olsson
Freddys Foto & Webb
kontakt@freddyolsson.se