En SEO-guide till Ubersuggest och sökordsanalys

Om du vill lära dig hur du använder seo-verkyget Ubersuggest för att utföra en enkel sökordsanalys och vill ha mer relevant trafik till din webbplats, då ska du helt klart läsa detta inlägg.

En sak som är riktigt bra med Ubersuggest är att det är gratis att använda när du ska göra en sökordsanalys, som är något du måste göra för att skaffa dig en idé om vilken sorts innehåll du bör publicera och vad potentiella kunder är intresserade av.

Innan vi kör igång denna lilla Ubersuggest-guide så kan vi reda ut några begrepp inom sökordsanalys för SEO:

Olika former av sökbeteende

Ofta brukar man dela in sökbeteende på webben i följande fyra kategorier:

  • Informativ sökning – När en användare söker efter information om ett ämne. Till exempel kan personen söka efter hur man gör något. Sökresultaten består ofta av träffar som ”hur man/how to”-artiklar, videor etc.
  • Kommersiell sökning – När en användare gör en sökning med sökord som är inriktade på att köpa eller beställa något. Exempel: ”boka hotellrum”, ”köpa bil”.
  • Transaktionssökning – En användare söker information, men du kan ana att där finns en avsikt att köpa något. Exempel: om någon söker efter en recension av något, så är det sannolikt att personen vill köpa, men ännu inte är redo.
  • Navigerande sökning – Den som söker vet precis vad den vill ha och navigerar bara till den mest relevanta sidan. Till exempel kan personen söka efter namnet på ett företag och produkten.

Vad tillhandahåller UberSuggest?

Ubersuggest kan ge dig några väldigt användbara sökordsidéer baserat på det så kallad ”fröord” som du angav, samt översikten över de viktigaste SEO-mätvärdena som är relaterade till det sökordet.

I dessa SEO-mätvärden ingår sökvolymen, hur svårt det är att ranka för sökordet, CPC (Cost Per Click) och hur svårt det är att vinna bra annonsplaceringar.

Du kan också se de artiklar som rankar bäst för vart och ett av de föreslagna sökorden tillsammans med dina chanser att ranka bland de 20 bästa sökresultaten.

Denna information är såklart mycket värdefull för att göra välinformerade marknadsföringsbeslut.

Låt oss nu titta närmare på tillgängliga funktioner.

Vilka funktioner tillhandahålls?

  1. Sökordsöversikt. När du skrivit in ditt frö-ord, kommer den första skärmen du landar på vara ”översikten”, efter att UberSuggest har slutfört analysen av sökordet. Här får du en ”översiktlig vy” av all information som verktyget Ubersuggest levererar baserat på ditt huvudsakliga sökord, inklusive SEO-mätvärden, sökordsidéer och SERP-analys.
  2. Sökordsidéer. Detta är huvudfunktionen i verktyget och det ger dig bra sökordsförslag samt relaterade sökord som kanske kan vara användbara beroende på dina SEO-mål. Här ser du viktiga SEO-mätvärden för vart och ett av de angivna sökorden och när du klickar på ett visst sökord får du listan över de 100 webbplatser som rankas högst för det sökordet.
  3. SERP-analys. Ubersuggest visar topp 100 SERP-resultat för det frö-ord som du har angett med några värdefulla värden för varje webbadress, inklusive rankningspositionen, beräknad trafik de får för det specifika sökordet, antalet sociala delningar av artikeln, såväl som en ”domänpoäng”.