Fördelar med att shoppa på nätet

Kunder upplever ofta att internethandel har följande fördelar jämfört med att handla i en fysisk butik:

Tillgängligheten är bättre jämfört med att handla i en vanlig affär

  • Det är snabbt och smidigt att göra en beställning.
  • Det är (förhoppningsvis) en snabb och smidig leverans.
  • Kunden behöver inte resa för att fysiskt besöka butiken som man gör i vanlig affär.
  • Det är ett stort utbud.
  • Det är ofta bättre pris i internetbutikerna, vilket tex kan bero på att företagen har mindre administrativt arbete vid e-handel.

Övriga fördelar som inte är riktigt lika avgörande

  • Enkelheten
  • Möjlighet att prova varan, tex kläder, i hemmet.
  • Att slippa trängas med andra i en butik.
  • Hemleverans.
  • Möjlighet att handla varor som inte finns på lokala orten/i Sverige.
  • Det är tidsbesparande.
  • Att kunna sitta hemifrån och handla på vilka tider man vill.
  • Att kunna läsa andras omdömen om varorna.

Huvudsaklig källa: Konsumentverket.

Företag med närvaro på nätet kan vinna på att ta vara på informationen om vilka fördelar konsumenter upplever med att handla på internet, optimera och integrera dessa fördelar i sin e-verksamhet och på detta sätt bidra till att göra kunderna ännu nöjdare och och öka deras lojalitet.

Läs även: Nackdelar som kunder kan uppleva med att handla på nätet.

Hälsningar
Fredrik Olsson
Freddys Webb & Foto