Nackdelar kunder upplever med att handla online

Och hur du kan förbättra din e-butik därefter

Kan en webbutik inse de nackdelar som konsumenter ser med att handla på internet kan problemen åtgärdas/kompenseras och leda till konkurrensfördelar och nöjdare kunder.

Följande nackdelar jämfört med att shoppa i en fysisk butik kan kunden uppleva med att shoppa på nätet. Lyckas du avlägsna/minimera några av dessa problem för besökaren så har du kommit en bra bit på vägen till succén för din e-butik.

Problem − Kunden har inte möjlighet att känna och se på produkten som i verkligheten.
Lösning – Ge kunden möjlighet att se en större bild och se produkten ur olika vinklar. Ha gärna med bild eller video när produkten används av en person. Ha med detaljerad information eller innehållsförteckning om produkten.

Problem − Kunden saknar den personliga kontakt med en säljare som man får i en vanlig affär.
Lösning – Se till att det alltid är lätt att kontakta företaget och ställa frågor och få svar, var man än befinner sig i e-butiken. Kanske en ruta som följer med på sidan där du hela tiden ser telefonnummer och gärna där du kan chatta med kundtjänst. Ha en tydlig sökruta som kopplas till en frågor- och svardatabas.

Problem − Kunden upplever det krångligt om man behöver returnera det man köpt, till exempel
om det är fel vara som har levererats eller om varan inte passar.
Lösning – Se till att det inte är krångligt! Erbjud portofri retur och gå tydligt ut med denna information innan köpet slutförs.

Problem − Kunskap saknas för att kunna handla på Internet. Kunden vet inte hur den ska lyckas.
Lösning – Tydlighet. Låt aldrig ett köp vara mer är tre klick bort. Låt kunden se exakt var i processen den befinner sig.

Problem − Många känner sig osäkra hur konsumentskyddet är vid e-handel samt lagar om ångerrätt.
Lösning – Var tydlig med att ni följer konsumentverkets och EU:s lagar och regler, och gör även detta i verkligheten. Länka till konsumentverkets hemsida.

Problem − Butikens hemsida är tråkig och ger ett oseriöst intryck. Kunden känner sig osäker och avstår från att handla.
Lösning – Ett färgval som är trevligt för ögat och en luftig och passande typografisk utformning ökar chanserna för att besökaren ska stanna kvar. Tydliga menyer och knappar är viktigt. Tänk åter igen på att ett köp inte ska vara längre än tre klick bort samt att telefonnummer och ett kontaktformulär ska synas tydligt var kunden än befinner sig i processen.

Problem − Det kan tillkomma extraavgifter vid e-handel som till exempel leverans- och expeditionsavgift som jämnar ut en eventuell prisfördel för webbutiken jämfört med vanlig butik.
Lösning – Erbjud portofritt alternativ vid köp av mindre skrymmande produkter. Var tydlig med avgifter som tillkommer och motivera deras existens.

Problem − Kunden känner osäkerhet om betalning samt om sekretess sköts på ett säkert sätt på webbplatsen.
Lösning – Ha tydlig information om betalningssätt och sekretessen. Visa tydligt att ni följer personuppgiftslagen.

Har du några allmänna tankar om ämnet, fler idéer om vad en kund kan uppleva som negativt med att handla på nätet, eller hur man kan skapa mervärde för kunden genom att handla i din e-butik gentemot att gå ut på stan och handla produkten, skriv då gärna en kommentar nedan!

Läs även: fördelar som kunder kan uppleva med att handla på nätet.
 
Hälsningar
Fredrik Olsson
Freddys Webb & Foto