Fördelar med att shoppa på nätet
Kunder upplever ofta att internethandel har följande fördelar jämfört med att handla i en fysisk butik:
Tillgängligheten är bättre jämfört med att handla i en vanlig affär
- Det är snabbt och smidigt att göra en beställning.
- Det är (förhoppningsvis) en snabb och smidig leverans.
- Kunden behöver inte resa för att fysiskt besöka butiken som man gör i vanlig affär.
- Det är ett stort utbud.
- Det är ofta bättre pris i internetbutikerna, vilket tex kan bero på att företagen har mindre administrativt arbete vid e-handel.
Övriga fördelar som inte är riktigt lika avgörande
- Enkelheten
- Möjlighet att prova varan, tex kläder, i hemmet.
- Att slippa trängas med andra i en butik.
- Hemleverans.
- Möjlighet att handla varor som inte finns på lokala orten/i Sverige.
- Det är tidsbesparande.
- Att kunna sitta hemifrån och handla på vilka tider man vill.
- Att kunna läsa andras omdömen om varorna.
Huvudsaklig källa: Konsumentverket.
Företag med närvaro på nätet kan vinna på att ta vara på informationen om vilka fördelar konsumenter upplever med att handla på internet, optimera och integrera dessa fördelar i sin e-verksamhet och på detta sätt bidra till att göra kunderna ännu nöjdare och och öka deras lojalitet.
Läs även: Nackdelar som kunder kan uppleva med att handla på nätet.
Hälsningar
Fredrik Olsson
Freddys Webb & Foto