Vad är en kanonisk (canonical) tagg inom SEO?

En kanonisk tagg (rel = “canonical”) är ett utdrag av HTML-kod som definierar huvudversionen för duplicerade sidor, nästan duplicerade sidor och liknande sidor.

Med andra ord, om du har samma eller liknande innehåll tillgängligt på olika URL: er, kan du använda kanoniska taggar för att ange vilken version som är den huvudsakliga och därmed bör indexeras.

Hur ser en kanonisk tagg ut?

Kanoniska taggar använder en enkel och konsekvent syntax och placeras inom <head>-avsnittet på en webbsida:

Det här betyder varje del av koden:

link rel = “canonical”: Länken i den här taggen är den huvudsakliga (kanoniska) versionen av denna sida.
href = “https://freddyolsson.se/sample-page/”: Den kanoniska versionen finns på denna URL.

Varför är kanoniska taggar viktiga för SEO?

Google gillar inte duplicerat innehåll. Det gör det svårare för dem att avgöra:

  • Vilken version av en sida som ska indexeras (de kommer bara att indexera en!)
  • Vilken version av en sida som ska rankas för relevanta frågor.
  • Om de ska konsolidera ”link equity” på en sida eller dela det mellan flera versioner.
  • För mycket duplicerat innehåll kan också påverka din ”genomsnittsbudget.” Det betyder att Google kan sluta slösa tid med att genomsöka flera versioner av samma sida istället för att upptäcka annat viktigt innehåll på din webbplats.

Kanoniska taggar löser oftast alla dessa SEO-problem. De låter dig berätta för Google vilken version av en sida de ska indexera och ranka, och var du kan konsolidera all ”länkkraft”.

Anger du ingen en kanonisk URL så tar Google frågan i sina egna händer:

Om du inte anger en kanonisk URL kommer vi att identifiera vad vi tycker är den bästa versionen eller webbadressen.

Att lita på Google att avgöra vilken som är den rätta ”canonical url” är ingen bra idé. Det kan hända att Google väljer en version av din sida som du egentligen inte vill ska vara kanonisk. Canonical-taggar är helt enkelt en viktig SEO-fråga.