Webbdesign och färgpsykologi
Få fram budskapet mer kraftfullt
Genom att lära sig lite grundläggande färgpsykologi kan man rikta sidan mot en speciell målgrupp och få fram budskapet mer kraftfullt.
Här följer en kortfattad introduktion till färgpsykologi och webbdesign. Färgpsykologin i artikeln baseras på ett mestadels europeiskt perspektiv; i andra delar av världen kan vissa färger ha en helt annan innebörd för människor.
Rött utstrålar energi, ökar hjärtfrekvensen och betyder att det är brådskande. Lämpligt vid exempelvis slutreor.
Blått inger en känsla av trygghet och säkerhet. En vanlig och lämplig färg för banker och större bolag på nätet.
Grönt associeras med välstånd. Grön är den färg som kräver minst av ögat, är ”skönast” för ögat. Använd för att skapa en lugn stämning på webbsidan.
Gult anses ofta som optimistiskt och ungdomligt. Gul färg kan användas för att locka folk som bara är ute och tittar runt på webben till spontanköp.
Orange uppmanar till handling, t.ex. köpa, prenumerera eller sälja. Den är ofta kallad en aggressiv färg men den utstrålar också idérikedom och kreativitet.
Rosa är traditionellt romantiskt och feminint. Används mycket ofta med framgång vid marknadsföring av produkter till kvinnor och flickor.
Svart är kraftfullt och elegant och är ofta ett bra val när man ska marknadsföra lyxartiklar.
Lila förknippas ofta med skönhet och kunglighet samt lugn och återhämtning. Ses ofta i nätbutiker som säljer skönhetsartiklar.
Grått är neutralt och är en bra bakgrundsfärg. När den används på ett bra sätt kan den associeras med tradition, nykterhet och auktoritet; används den för mycket kan den dock ge ett intryck av dysterhet och en avsaknad av energi.
Vitt är ofta förknippat med renhet och oskuld. Vitt är också förknippat med enkelhet, hopp och godhet. Används precis som grått och svart ofta som bakgrundsfärg och fungerar bra på bland annat nyhetssidor.
Läs mer om webbdesign.
Freddy Olsson
kontakt@freddyolsson.se
www.freddyolsson.se