109 rankningsfaktorer för Google SEO 2016

Läs vidare och få omfattande information om Googles rankningsfaktorer för SEO 2016. Vi har listat 109 viktiga av dessa. Du kan även läsa artikeln från Google Webmasters om bra innehåll för webben som stora delar av denna artikel har fått inspiration från.

Domäner och SEO 2016

1. Myten om den gamla domänen
Googles ingenjör Matt Cutts hävdar att Googles algoritm för domänålder är en obetydlig faktor. Bra innehåll som ger svar på frågor på lång sikt är viktigare, snarare än ålder på domänen.
2. Användning av nyckelord i domännamn
Sökord i domänen är en relevanssignal och de sökord som förekommer i fetstil i SERPen påverkar positivt sökresultaten.
3. Använd sökord som första ordet i domännamnet
Få extra försprång framför andra genom att starta domännamnet med riktade sökord! Detta är en oslagbar och en obestridlig sökordsrankningfaktor för SEO 2016 och som kan öka din webbplats rankning på sökmotorerna.
4. Datum för när domänen slutar att gälla
Googles Matt Cutts sade, ”Så vitt jag vet har ingen sökmotor någonsin bekräftat att de använder längd för registrering som en faktor i att ranka. Om ett företag hävdar att detta är ett faktum, skulle det vara besvärande. Det främsta skälet att förnya en domän skulle vara om det är din huvuddomän, du planerar att hålla den för ett tag, eller om du föredrar bekvämligheten att förnya så att du inte behöver oroa dig för när domänen löper ut. ”
Länk: https://moz.com/learn/seo/domain
5. Nyckelord i subdomän
En av de viktiga rankningsfaktorerna för SEO 2016 är att inkludera sökord i subdomänen. Moz håller med om att detta faktum faktiskt kan bidra till att stärka rankingen.
6. Betydelsen av domänhistorik
Google är mycket smart; domänens historia avgör om du är ”bra” eller ”dålig”. Den talar om vem du är på webben, och Google föredrar sajter med bra innehåll och anseende.
7. EMD (Exakt matchade domäner)
EMD:s kan fortfarande göra en skillnad och är en av de avgörande elementen för Googles SEO rankingfaktorer 2016. Men Googles algoritm har minskat värdet av låg kvalitet vid ”exakt matchning” av domäner i sökresultaten. EMD:s kan ge en liten fördel för en webbplats gentemot andra. Läs mer om Google EMD Update.

8. Battle of the Titans – Offentlig vs Private WhoIs
En kontroversiell fråga, Google har aldrig släppt ett uttalande som hävdar att någon är bättre än den andra. Men Matt Cutts sade: citat, ”… När jag kollade whois på dem, hade de alla” whois integritetsskyddservice” på dem. Det är relativt ovanligt. … Med whois privat påslaget är det inte automatiskt dåligt, men när du tar flera av dessa faktorer tillsammans, då talar vi ofta om en helt annan typ av webmaster än den som bara har en enda domän eller så. ”Bästa förslaget – du ska alltid vara ärlig mot sökmotorer.” – tycker Matt Cutts på Google.

9. Risken och straffet för WhoIs-Ägare
När ”Google” identifierar en person som en spammare, granskar de andra webbplatser som ägs av samma person och kan straffa alla sajterna.

10. Landskod – TLD
Landskoden ökar sökmotorrankning för respektive land, men begränsar webbplatsens förmåga för global rankning.

On-page optimering för SEO 2016

11. Nyckelord i title
Att lägga in viktiga sökord i titeln är ett smart drag om du funderar på att öka din SEO-ranking 2016. Detta kan vara en stark On Page-SEO-signal för att öka din sidas ranking.
12. Title börjar med nyckelord
Enligt Moz data och Backlinko, så presterar titles med nyckelord i början mycket bättre än de där sökorden placeras i slutet av title.
13. Nyckelord i metabeskrivning
Med hjälp av nyckelord i beskrivningar blir sökträffen mer relevant och det gör en skillnad, men det är inte enormt viktigt för SEO.
14. Nyckelord i H1-rubrik
H1-taggar ses som ”andra rubriktaggen” av Google, och genom att införliva rätt sökord i H1-rubriken (som ska vara unik på varje sida), så stiger du förmodligen lite i graderna på Googles sökresultat.
15. Ofta använda sökord i innehållet
Använda relevanta nyckelord i innehållet är ofta något som kan stärka din SEO-ranking. Du kan optimera för flera samtidigt. Det är dock inte lämpligt att gå överstyr och upprepa sig för mycket på ett enskilt ord, då det istället kan skada den framgång och rankning du uppnått.
16. Längd på innehållet
Längre innehåll (texter, bilder etc) är mer att föredra än kort. SERPIQ fann i en undersökning att längden korrelerar med SERP-positionen.
17. Sökordsdensitet
Sökordsdensitet är en faktor som Google använder för att bestämma ämnet för en webbsida. Överdriven användning av sökord kan ha negativa effekter på SEO-ranking.
18. LSI-nyckelord i innehållet
LSI-(Latent Semantic Indexing)sökord i innehållet extrakt betyder att du använder ord med mer än en betydelse. LSI gör det möjligt att erbjuda riktigt kvalitativt innehåll.
19. LSI Nyckelord i title och Meta Description
Använda nyckelord i metabeskrivningar och titel hjälper Google urskilja mellan synonymer, och detta i sin tur ökar din SEO-ranking.
20. Duplicate Content
Säg nej till duplicerat inneehåll, även om det är något modifierat, eftersom det negativt kan påverka sökresultaten.
21. Sidans hastighet och HTML
Sidans kod och filstorleken påverkar hastigheten på laddningssidan. Sökmotorerna tar hänsyn till sidladdningshastigheten som en av de faktorer som ger mest effekt på rankningen. En sida som tar längre tid att ladda föredras alltså inte av Google år 2016.
22. Page Loading Scheme via Chrome
Google ibland använder Chromes användardata for att hantera sidans laddningstid bättre eftersom den tar hänsyn till hastigheten på servern, CND-användning och andra signaler som inte är relaterade till HTML.
23. Canonical = Rel
Med taggen använd på err korrekt sätt hindrar Google sidan från att förväxlas med liknande sidor och dubbletter.
24. Optimering av bilder
Optimering av bilder med filnamn, ALT-text, titel, beskrivning och bildtext är avgörande för bra rankning i sökmotorer.
25. Regelbundet och uppdaterat innehåll
Uppdaterat innehåll är avgörande för trend/tidskänsliga sökningar. Google search visar tidpunkten för en sidas senaste uppdatering. Färskt innehåll uppskattas mer av sökmotorer!
26. Storleken på innehållets uppdatering
Att göra uppdateringar och bara ta bort eller ändra obetydliga delar är inte betydelsefullt i varken ur Googleranking-perspektiv eller användarperspektiv. Allt beror på kvaliteten på de ändringar som gjorts!
27. Historik och när sidan uppdateras
Att lägga till nytt innehåll till en sida ger fräschet och relevans till din webbplats. Se till att uppdateringarna sker tillräckligt ofta, och när det behövs.
28. Framhävning av sökord
Gör att sökorden sticker ut genom att sätta dem i de första 100-orden i en sidas innehåll. Det är en betydande relevans signal.
29. Nyckelord i H2- och H3-rubriker
Att nyckelordet visas i underrubrikerna i H2 eller H3-format, är en annan relevant faktor för SEO och googleranking 2016.
30. Valet av sökord
Sökordsforskning är verkligen viktigt, och sedan är det viktigt att hålla fast vid sökorden i innehållet i lagom dos.
31. Utgående länkkvalitet
Vissa SEO-experter tror att länka ut till bland annat myndigheters webbplatser skickar förtroendesignaler till Google – vilket förbättrar rankingen.
32. Grammatik och stavning
Korrekt grammatik och stavning är ett mått på kvalitet, men Matt Cutts på Google har aldrig tydligt sagt om det räknas för Googleranking 2016 och något du bör använda för din SEO.
33. Multimediainnehåll
Bilder, videor och andra former av multimedia ökar kvaliteten på innehållet din hemsida. Använd bilder, videor, infographics, listor med mera.
34. Antal utgående länkar
Överskott för utgående länkar med”dofollow” kan göra så sidan läckerkraft och det kan påverka rankningen negativt.
35. Antal interna länkar på en sida
Antalet interna länkar till en sida berättar om dess relevans till andra sidor på webbplatsen. Detta är helt sant och dethjälper i SEO-rankning hos Google och på andra sökmotorer resultatsidor.
36. Kvaliteten på interna länkar på sidan
Interna länkar från auktoritativa sidor på domänen har starkare effekt än från sidor med ingen eller låg auktoritet.
37. trasiga länkar
Trasiga länkar kan påverka SEO-ranking 2016 och sökmotorer anser användbarheten som lägre på webbplatsen. Om sökrobotar besöker webbplatsen och kommer över en hel del ”återvändsgränder” eller ”brutna länkar”, kan det skapa problem. Om den hittar alltför många ”404” felsidor, minskar det värdet av webbplatsen.
Sajten kan betecknas som en ”försummad och övergivna webbplats”. Brutna länkar är en del av Googles dkument med riktlinjer för kvaliteten på hemsidan.
38. Läsbarhet
Kontrollera att innehållet är användarvänligt. Besökare föredrar att läsa enkelt språk och Google ser det som ett värde på webbplatsem om texten kan engagera läsarna och hålla dem kvar på webbplatsen lite längre.
39. HTML-fel
Slarvig kodning och HTML-fel är tecken på dålig kvalitet på webbplatsen och många SEO-experter har uppfattningen att det faktiskt är ett stort tecken på svaghet för hemsidan och SEO-rankning på Google.
40. Domänauktoritet
Om alla andra faktorer är lika hos en konkurrent, kommer en sida på en auktoritativ domän rankas högre än en sida på en domän med mindre auktoritet.
41. Page Rank på sidan
Tidigare rankades sidor med högre PR bättre än de med lågt PR. Google har nu slutat uppdatera Page Rank, så det har inte längre någon betydelse.
42. Längd på URL
Långa webbadresser påverkar synligheten negativt vid en sökning. Korta webbadresser är lättare att komma ihåg än de längre – därför är det bättre att anpassa och snygga till webbadresserna för just din målgrupp.
43. URL-Path
Den sida som befinner sig närmare roten på webbplaten får ett uppsving i sökmotorrankingen.
44. Sidkategori
Kategorin sidan betyder en hel del, om du talar om sökmotorer. Även sidan som är nära besläktad med den sökta kategorin blir rankas bättre än den som är orelaterade eller mindre relaterade till det sökta alternativet.
45. WordPresstaggar
Wordpress specifika taggar öka SEO. Per Yoast.com, ”Det enda sättet det förbättrar din SEO är genom att relatera en bit av innehåll till en annan, och närmare bestämt en grupp av tjänster till varandra.”
46. Sökordsanvändning i URL
Med hjälp av sökordet i webbadressen skickar du en viktig relevanssignal till Google och andra sökmotorer.
47. URL-strängar
Google faktiskt läser kategorierna i URL-strängen, vilket ger en tematisk signal om vad sidan handlar om.
48. Lokaliseringsreferenser och källänkar
Kvalitet innehåll bedöms av käll länkar och referenser som i slutet av artikeln. Googles kvalitetsriktlinjer följer att granskarna måste hålla ett öga på de källor när man tittar på vissa sidor. Men Google förnekar att använda sådana externa länkar för att hjälpa i SEO ranking.
49. Punktpekare
Punkt- och numrerade pekare göra innehållet lättare att läsa och Google föredrar sådan uppskrivning.
50. Page Prioritet i Översikt
Prioritet på en sida ges via sitemap.xml fil som kan påverka ranking i viss utsträckning.
51. Överskott av utgående länkar
Alltför många utgående länkar kan påverka läsbarheten. Den tidigare nämnda kvalitetsbedömningen fr dokumentet säger, ”Vissa sidor har alldeles för många länkar, döljer sidan och distraherar från huvudinnehållet.”
52. Ålder på sidan
Färskt innehåll gynnas definitivt av Google, men mer så att en äldre sida med nya uppdateringar på en regelbunden basis utrankar en ny sida.
53. Mängd andra sökord som sidan rankas för
Om sidan rankas för vissa alternativa konkurrenskraftiga sökord, får Google en signal om kvalitet, vilket i sin tur ökar upp SEO-rankingen år 2016 avsevärt.
54. Användarvänliga layouter
Det huvudsakliga innehållet är omedelbart synligt om sidlayouten är användarvänlig. Detta hjälper besökarna att stanna på din webbplats under en längre tid, vilket kommer att öka rankningen av webbplatsen på Google.
55. Parkerade domäner
December 2011 gjorde Google en uppdatering och det blev då minskad sökningssynlighet av parkerade domäner.. 56. Användbart innehåll
Google är mycket skarp och Backlinko läsare Jared Carrizales säger att det kan lätt skilja mellan ”kvalitet innehåll” och ”användbart innehåll”.
57. Kvalitetsrikt och unikt innehåll
Google ignorerar den webbplats som saknar värde och informativt innehåll. Innehållet måste vara unikt och ta in en viss fräschör och Nystartad.
58. den viktigaste sidan – Kontakta oss
Kontaktuppgifterna bör vara väl anges om du önskar din webbplats för att vara Googles favorit barn. Om kontaktuppgifterna stämmer whois info det är en extra fördel.
59. Domain Förtroende
Site förtroende mäts genom antalet länkar din webbplats är borta från mycket betrodda utsäde platser. Detta är av oerhörd betydelse när det gäller att SEO ranking.
60. Webbplatsens arkitektur
En tilltalande och väl fungerande webbplatsarkitektur gör att Google schematiskt kan organisera innehållet. Detta i sin tur hjälper till att förbättre hemsidan Googleranking.
61. Webbplats Uppdateringar
Lägg friskhet till din webbplats med tillägg av nytt och fräscht innehåll. Uppdatera din webbplats är en extra välsignelse.
62. Att begränsa antalet sidor
Ju fler sidor din webbplats har, är det fart minskar och detta försvagar platsen, i stor utsträckning. Minska antalet sidor och öka dess framkomlighet.
63. Betydelsen av Blogg
Med en sitemap, sökmotorerna indexera sidorna enkelt och förbättrar synligheten av webbplatsen.
64. Site Uptime
Om webbplatsen ofta ligger nere för underhåll eller av annan anledning påverkas SEO-rankingen negativt.
65. Placering av server
Serverplatsen är avgörande eftersom det påverkar rankningen av webbplatsen på olika platser. Särskild vikt läggs vid geografiska sökningar.
66. SSL-certifikat
Google bekräftar att de index SSL-certifikat och även att användningen av HTTPS hjälper webbplats att rankas bättre.
67. tjänstevillkoren och sekretess Pages
Webbsidor som gäller tjänster och integritet sidor anger Google om en webbplats är tillförlitlig för internet.
68. Duplicera på plats metainformation
Om informationen på din webbplats är dubbletter, då det sänker synligheten av webbplatsen.
69. Breadcrumb Navigation
”Breadcrumb navigering” är en typ av användarvänliga plats arkitektur och hjälper användare och sökmotorer att veta var de är på webbplatsen. Detta är en annan rangordning faktor.
70. Mobiloptimering
Google älskar mobilvänliga webbplatser! De webbplatser som inte är mobilanpassade kan få ett litet straff. Så nuu är det dags att välja en responsiv webbdesign!
71. YouTube
Önskan till toppen Google ranking, sedan gå till YouTube-videor och njuta av förmånsbehandling. Detta beror på att YouTube-videor få en förmånlig behandling i SERP.
72. Användbarhet
En webbplats, som varken kan användas bra eller navigerat korrekt nog, är säkerligen kommer att sänka SEO ranking i Google. Om webbplatsen användbarhet är dålig med reducerad tid på plats och högre avvisningsfrekvens, då är chansen att Google inte kommer att föredra det alls.
73. Användning av Google Analytics och Webmaster Tools
Google Analytics och verktyg för webmaster tools (search console) rekommenderas för att analysera och förbättra rankningen och därmed SEO för sidan.
74. Recensioner och feedback
Om din webbplats är positivt lokala kataloger,google Maps etc, då kan det säkert hjälpa till en hel del i Googlerankingen.

Inkommande länkar för SEO

75. Länkar från äldre domäner
Visste du att med hjälp av bakåtlänkar från åldern på domäner är mer kraftfulla än länkar som erhållits från de nyare? Ja, det är beprövat, testat och bevisat.
76. Linking rotdomäner
Antalet hänvisar domäner är en avgörande faktor i Googles algoritm. Detta koncept stöds av Moz.
77. Länkning från separat C-klass IP-adresser
Länkar som är separerade från klass-C IP-adresser tyder på att en större bredd av platser blir kopplade till dig. Denna faktor har en effekt på SEO-ranking 2016.
78. Pagelänkar
Länka sidor kan öka sökmotor ranking, även om det är från samma domän.
79. Bildlänkar
Använd ALT-tagg för bildlänkar. Alt text är en bild version av ankare text.
80. Använd Länkar från Edu- eller Govdomäner
Googlingenjör Matt Cutts säger att denna faktor inteär så viktig, men den räknas för att öka SEO-rankingen ett snäpp högre.
81. Page Authority
Ju högre sidrankning med hög myndighet länkar, desto större är chanserna att webbsidan ranking bra i Google.
82. Domain myndigheten
Myndigheten att knyta domäner eller med andra ord, är domänens myndighet en viktig faktor i SEO och en viktig ranking faktor.
83. Få dina konkurrenters länkar
Länkar från andra sidor ranking i samma SERP anses värdefull för att rangordna en sida med det visst sökord.
84. Sociala medier relaterade sidor
Satsa på sociala medier och få dina sidor länkade för att ha en positiv inverkan på SEO ranking.
85. Länkar från dåliga grannar
Stoppa de svarta hatt SEO tricks, som länkar från dåliga grannar kan göra mer skada än nytta.
86. Gästinlägg
Gästinlägg är ett bra sätt att öka ranking i sökmotorn, men kontextuella länkar är långt mer värdefull än de som kommer från författaren för artikeln.
87. Mångfald i Länktyper
Om en stor andel av länkarna kommer från en enda källa, det är en web spam. Dock är länkar från olika källor ett tecken på en naturlig länk profil.
88. Sponsrade länkar eller andra orden runt den länk
Vissa ord som ”sponsrade länkar”, ”länk partner” och andra ord som ”sponsorer” kan minska värdet på en länk avsevärt.
89. De kraftiga kontextuella länkar
Kontextuella länkar inne i sidans innehåll är definitivt anses vara mer relevant än länkar funna någon annanstans.
90. Överdriven 301 omdirigeras till sidan
Enligt WebMaster Hjälp Video, länkar som kommer från 301-omdirigeringar och späder ut några eller alla PR.
91. Bakåt av ankare text
Ankartexter är viktigt men ibland när det optimeras för mycket sannolikt en webbspamsignal. Fortfarande fungerar ankartexter absolut som en relevanssignal för din googlerankning.
92. ”Internal Link ankare text”
Den interna länk ankare text är en annan relevant sak i SEO. Men när det gäller vikt det vägs annorlunda tillbaka länk ankare text.
93. Erkännande av Link Titel
Länken titel, det vill säga den text som visas när du dröja runt en länk, är en annan relevans signal, men inte så effektiva.
94. Land TLD för hänvisning domän
Länkar från landsspecifik domän förlängning toppnivå hjälpa webbplatsen rang bättre i just det landet.
95. Innehållslänkadress
Länkarna som används i början av ett innehåll är mer relevant än länkarna placeras i slutet av innehållet.
96. Page länkadress
Den plats där länkar visas på en sida är viktig. Länkar som är inbäddade i en sidas innehåll är mer kraftfulla än de som placeras i sidfoten eller sidoområdet.
97. Linking Domain Relevans
En effektiv SEO-strategi fokuserar alltid på att få relevanta länkar. Så, är en länk från en liknande webbplats mer kraftfull än den länk från en helt orelaterade en.
98. Sida Level Relevans
En annan faktor är att en länk från en sida som är nära är knuten till innehållet på sidan är mer kraftfull än en länk från en orelaterad sida.
99. text runt Länk
Google förstår att en länk på din webbplats kan vara ett tecken på positiv rekommendation för din webbplats eller en negativ översyn. Således, länkar med positiva rekommendationer och hänvisningar tenderar att väga tyngre och är mer att föredra.
100. nyckelord som används i avdelning
Använd sökord i titeln på en artikel och Google kommer att föredra dina länkar bättre.
handling.
101. Länkar från myndigheters webbplatser
En länk som kommer från en webbplats anses vara en ”myndighetslänk” och är mer värdefullt i SEO-ranking 2016 än länk från en liten obetydlig webbplats.
102. Länkar från Wikipedia
Även om länkarna inte används, är många av den uppfattningen att om en länk läggs till Wikipedia ökar det förtroende och auktoritet i ögonen på sökmotorerna.
103. Ålder på länken
Bakåtlänkens ålder är viktig. De äldre bakåtlänkarna är mer kraftfulla än de nya.
104. Context runt länken
Länken som länkar till din sida måste vara relevant och så även texten och det övriga innehållet runtom länken.
105. Google Sandbox
Nya platser som får en plötslig tillströmning av länkar kan sättas in i ”Google Sandbox”, som tillfälligt kan begränsa synligheten vid sökningar.
106. Avvisningsverktyget i Google Search Console
Är ett mycket användbart verktyg som kan användas om du fått ett manuellt straff eller ett algoritmstraff för webbplatser som har varit utsatta för en mycket negativ SEO.
107. Google Dance
Google Dance kan skaka om rankningen på Google 2016, och Google själva säger att detta är ett sätt för att bestämma om webbplatsen försöker manipulera algoritmen eller inte.
108. Begäran om omprövning
Har din webbplats fått ett straff av Google? Då kan en begäran om omprövning ta bort straffet och göra så din webbplats kommer igång igen.
109. Tillfälliga länksystem – ett stort ”NEJ”
Slutligen: jobba aldrig med tillfälliga länksystem, d.v.s att du får in tusentals länkar på en dag från massor av hemsidor (som inte är sidor med något rikt innehåll). Google avlägsnar snabbt sådant skräp och straffar skräpsajterna, och förmodligen också sajten som tar emot alla inkommande spammiga länkar.

Tack för att du läst Googles rankningsfaktorer 2016 av Olssons SEO.