Vad är egentligen en QR-kod?

Du kanske hör talas om QR-koder lite då och då och ser dem dyka upp lite här och var på förpackningar, på skyltar, i tidningsannonser etc etc. Men vad är de för något och hur kan de användas i marknadsföringssyfte?

QR-kod

QR-kod (QR-Code) är en förkortning av ”Quick Response Code”. Själva konceptet med koder som går att scanna är absolut ingen ny uppfinning utan har funnits i flera decennier. Precis som andra streckkoder som exempelvis EAN-koden så används de för att lagra kodad information som sedan kan tydas av en speciell kodavläsare.

En stor skillnad är att vanliga streckkoder är gjorda för att läsas med en ljusstråle, medan QR-koder är tänkta att ses som en bild. QR-ringar
Skannern tar en bild av QR-koden och justerar bilden med hjälp av särskilda identifierbara mönster, och slutligen använder den resten av mönstret som en binär kod. Koden kan se slumpmässig ut, men om du tittar riktigt nära du kommer att märka att alla QR-koder alltid har fyra speciella rutor. Dessa används för att ge skannern information om anpassning, rotation och vridning av koden så att den kan vara säker på att tolka informationen korrekt.

Fördelen med denna uppbyggnad är att QR-koder kan skannas mycket snabbt från flera vinklar. De kan också lagra en hel del information på ett riktigt litet område. Den verkliga potentialen för QR-koder kom när någon kom på att nästan alla har en potentiell skanner i fickan. Varje mobiltelefon med en kamera, ett litet program och grundläggande webbfunktioner kan läsa och reagera på QR-koder.

Är QR-koder lätta att använda?

QR-koder är lätta och billiga att skapa, men hur ser det ut från användarens perspektiv? Detta är en fråga som ofta är uppe till debatt.

Om du pratar med någon som använder QR-koder i sin marknadsföring så låter processen enkel: det är bara att ta upp telefonen och skanna koden! Det kan inte bli enklare eller hur? Men om du pratar med någon som inte är ett stort fan av QR-koder kan du höra helt andra åsikter. Enligt motståndarna är processen mycket mer komplex:

  1. 1. Ta upp din telefon ur fickan.
  2. 2. Sök efter din telefons inbyggda QR-kodavläsare (Oj, det fanns visst ingen).
  3. 3. Sök efter QR-kod-appen du laddade ned en gång – appen du inte kommer ihåg vad den heter.
  4. 4. Upptäck att du tog bort appen för hundra år sen eftersom du aldrig använde den. Gå till din appstore, sök efter en ny QR-kod-app och ladda ned den.
  5. 5. Ta en paus och lugna ned dig medan appen installeras.
  6. 6. Starta appen och vänta en stund på att kameran ska initieras.
  7. 7. Håll upp telefonen mot QR-koden.
  8. 8. Vänta på att webbläsaren ska starta och att sidan ska laddas.
  9. 9. Sådär! En webbsida. Mycket enklare än att skriva in webbadressen, eller hur?

Nu är ovanstående lista en smula överdriven, men användarupplevelsen när det gäller att skanna qr-koder kan möjligen uppfattas som allt annat än snabb och bekväm. Sanningen är att om man frågar tio personer vad de tycker om QR-koder, kommer förmodligen några svara att det är en helt onödig hype.

Skannar någon QR-koderna?

Enligt rapporten “9 Things to Know About Consumer Behavior and QR Codes“, som släpptes i januari 2012 så hade 79% av de tillfrågade aldrig hört talas om en QR-kod, men när de visade en bild av en kod hävdade 81% av de svarande att de hade sett en förut.

Betyder detta att det är meningslöst att använda QR-koder? -Nej, inte direkt. I samma rapport sa också hälften av alla smartphoneägare att de skannat en QR-kod, och 70% av de svarande hävdade att det var en enkel process. Vidare sade 41% av de tillfrågade att QR-koder var användbara, 42% hade blandade känslor och 18% sade att de inte var användbara.

Uttalanden som ”ingen använder QR-koder” verkar vara långt ifrån sanna. Så länge som din målgrupp är smartphoneägare, finns det en god chans att de både vet vad QR-koder är och är väl förtrogna med hur man använder dem.

Att tänka på när du använder QR-koder

Se gärna denna video innan du läsare vidare (25 förslag på användningsområden för QR-koder).

Ge användare ett alternativ

Om du inte dramatiskt vill begränsa antalet personer som kan komma åt informationen som finns i QR-koden, se då till att du har ett alternativ. Skriv en webbadress under eller bredvid koden.

Mobilanpassa innehållet

Ha alltid i åtanke att praktiskt taget alla människor som skannar din QR-kod kommer att göra det med en mobiltelefon. Om koden leder till en webbplats som är optimerad att användas endast av datorer så har du tyvärr tänkt fel. Se till att innehållet är anpassat för en liten skärm och använd inte Flash eller andra icke-mobil-vänliga tekniker.

Kreativitet lönar sig

Gör folk nyfikna! Då QR-koder dyker upp på fler och fler platser så blir de också lättare ignorerade, precis som banners på nätet som i stort sett är osynliga för besökarna på en webbplats. Fundera verkligen igenom hur du ska presentera QR-koden. Hur kan du fånga publikens uppmärksamhet och verkligen få dem att skanna koden?

Sätt upp tydliga mål

Att få folk att skanna din QR-kod är en imponerande bedrift, men om du inte använder den möjligheten klokt är det ett stort fett slöseri med tid. Om du får en miljon skanningar men inte lyckas utbilda eller uppmuntra besökarna till ytterligare åtgärder har du inte uppnått någonting. Att exempelvis få besökarna att engagera sig hos er på olika sociala medier är ett mål som kan löna sig på lång sikt.

Gör det smart

Kolla in WTF QR Codes för att se hur ofta tekniken används på idiotiska och underhållande sätt :). Om man nu ska använda QR-koder i sin marknadsföring, då ska man tänka igenom QR-kod-strategin ordentligt.

Här kan du skapa din egen QR-kod enkelt.

Har du använt QR-koder i din marknadsföring?
Hur gjorde du? Och gick det bra?

Bästa hälsningar

Fredrik Olsson
Freddys Foto & Webb
kontakt@freddyolsson.se

Fredrik Olsson
 

Huvudsaklig källa: Designshack.