Mobilvanor i Sverige 2012

Hur användandet av smartphones ser ut idag

Google Adwords har i samarbete med Ipsos MediaCT intervjuat 1000 svenskar mellan 18 och 64 år som är ute på nätet med en smartphone.

I undersökningen som gjordes i maj 2012 framgår helt klart att smartphones har blivit en oumbärlig del av våra dagliga liv.
Genomslaget har ökat till 51% och dessa smartphoneanvändare blir mer och mer beroende av sin apparat. 71% använder internet dagligen med sin smartphone och de flesta lämnar aldrig sitt hem utan den.

Smartphones har förändrat konsumenternas beteende. Sökningar i mobilen, video, användande av appar och socialt nätverkande ägnar sig de flesta åt. Smartphonesanvändare multi-taskar (gör flera saker samtidigt) media och 84% använder sin telefon medan de gör andra saker så som: ser på TV (59%), lyssnar på musik (50%), läser tidningen (21%).

Med smartphones så navigerar användarna i Världen. Att synas vid lokala sökningar är viktigt för den lokala affärsverksamheten. 89% av smartphonesanvändarna i Sverige letar efter lokal information i telefonen och 84% gör ett aktivt val och handlar en vara eller kontaktar affären.

Med smartphones har de svenska konsumenterna ändrat sitt sätt att handla. Smartphonen är nu ett shoppingverktyg och 90% av användarna har sökt information om en produkt i sin telefon. 27% av smartphonesanvändarna har gjort ett köp direkt i telefonen.

Smartphones har ökat möjligheten att nå konsumenter med annonsering. Mobilannonser ses av 88% av smartphonesanvändarna och 59% har utfört en sökning i sin mobil efter att de sett en ”offline”-annons. Dvs en icke-digital annons.

Slutsats av undersökningen:Företag som tar till sig mobil teknik och lägger upp en strategi för den mobila marknadsföringen kommer få kontakt med ständigt uppkopplade konsumenter. Att utöka sin annonsering och kombinera t.ex tevereklamen med mobil annonsering kan få företag att mycket mer effektivt nå dagens konsumenter. Gör det enkelt för konsumenten lokalt genom att försäkra dig om att klickbara telefonnummer visas vid lokala sökresultat och nyttja andra positionsbaserade tjänster i mobilen så att kunden snabbt kan hitta, kontakta och besöka dig. Att ha en mobilanpassad hemsida är idag självklart också mycket viktigt och även att man har en genomtänkt ”cross-channel”-strategi (strategi för att annonsera via flera kommunikationskanaler). Det är helt enkelt dags att börja annonsera mobilt!

Läs mer om annonsering online eller kontakta mig för att komma igång med din mobila annonsering

Källa: nordicxmas.com