Öka trafiken till hemsidan

7 tips för fler besök och fler köp

Att snabbt öka trafiken till hemsidan är lockande, men det gäller även att ha en plan för att ta emot och fånga upp besökarna. Om besökaren vänder direkt vid dörren finns det ingen större mening med all den ökade trafiken. Att få rätt trafik till hemsidan och att ta hand om trafiken är A och O.

Trafik eller avslut? Vilket är viktigast i din optimering av sidan?

För att nå dina mål så behöver du förenklat göra följande:

  • Sänka avvisningsfrekvensen.
  • Öka den relevanta trafiken till hemsidan.
  • Omvandla trafiken till avslut (oftast försäljning).

Ok, då kör vi. Vi ökar trafiken till sidan och optimerar för avslut.

1. Sökmotoroptimering (SEO)

Dra igång en SEO-kampanj för att komma högt på placeringarna bland de organiska resultaten i Google. Ta fram relevanta sökord genom att gå igenom och analysera ditt sortiment, din målgrupp och dina konkurrenter. Kolla upp konkurrensen för sökord med Adwords Keyword Tool och få förslag på liknande sökord.

Uppbyggnaden och innehållet på din hemsida är helt avgörande för att ranka högt bland sökresultaten och att göra besökarna glada. Se till att den är tydlig, lättnavigerad, snabb och innehållsrik. Skaffa kvalitetslänkar (från sidor som är högt rankade inom ditt område) med relevant ankartext. Mer om detta i punkt två.

2. Länkstrategi

Länkar med hög kvalitet är det man behöver, men det är ingen lätt uppgift att skaffa dem. Det lättaste sättet att skaffa dem på är helt enkelt att skapa en riktigt intressant sida som är värd att länka till. Först då kan du gå ut till webbansvariga för relevanta webbplatser och be, tipsa om att länka till din sida. Medan du väntar kan du kolla upp om det finns några hyfsat relevanta branschkataloger att posta länken till.

3. Skriv om din sida

Starta en blogg, kanske en roligare än den här, och börja kommunicera med andra bloggare och be dem skriva om din sida. Tipsa om din sida i forum och ”hjälp” läsarna att hitta rätt produkter och tjänster. Skriv kanske artiklar och pressreleaser!

4. E-postmarknadsföring

Uppmana dina besökare/kunder att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Skriv säljande rubriker – och texter. Anlita en fotograf för att ta snygga bilder.

5. Sociala medier

Delta i diskussioner på de sociala nätverken. Öppna en Facebooksida och se till att det händer grejer, börja följa, skriva och retweeta på Twitter och Google Plus. Dela dina blogginlägg till medierna. Använd som snabb kundservice.

6. Betald trafik

Att öka trafiken till hemsidan med PPC (Pay Per Click) är ett snabbt sätt att göra det på. Se till att hitta rätt sökord och skriv gärna annonsgrupper för varje produkt/tjänst. Viktigt är också att landningssidan är relevant och intressant! Anlita mig för att dra igång en smart kampanj.

7. Tänk själv och testa dig fram till framgång.

Läs gärna mer på min sida om internetmarknadsföring eller ring mig på 0733 – 70 70 29. Jag hjälper dig gärna med att ta fram en webb/konkurrentanalys, med sökmotoroptimering och med online-annonsering.