Hur utför man en riktig site audit?

En riktig Site Audit, eller webbplatsgranskning på svenska, kontrollerar webbplatsers kvalitet för över 40 unika frågor som rör webbplatsens hälsa och struktur. Dessa frågor kan delas upp i kategorierna nedan.

Att ha en bättre strukturerad webbplats kommer i allmänhet att hjälpa din SEO, och många av de frågor som får svar vid en site audit kan vara avgörande för en webbplats hälsa. Dock kommer en del av dessa frågor ha liten eller ingen inverkan på sökmotorer. Vissa frågor ingår i granskningen på grund av deras inverkan på användarupplevelsen. Vissa fel eller varningar korrelerar nödvändigtvis inte med dålig webbplatsprestanda, men de kommer att indikera områden som kan optimeras.

Bilder

Bilder är avgörande för användarens upplevelse av en webbplats, och kan också vara optimerad för SEO. Medan sökmotorer genomsöka texten på din webbplats, de också undersöka de beskrivningar och etiketter på dina bilder. De kommer att läsa filnamnet liksom ALT-attribut för att identifiera föremålet för bilden och avgöra om dina bilder är relevanta nog att synas i resultatet. Läs mer om bildoptimering på nätet.

Vanliga fel på bilder:

  • Trasiga externa bilder
  • Trasiga inre bilder

Varningar för bilder:

  • Saknar alt-attributet

Innehåll

Utan rätt struktur för innehållet på din webbplats, kan sökmotorer har svårt att rangordna sidor för relevanta frågor. Att konkurrera ut dina konkurrenter för högt värderade sökord, behöver du en sida på din webbplats som tillhandahåller den information som forskare vill ha i en tydlig och lättförståeligt sätt. Det bästa sättet att göra detta är genom att vara värd detaljerad, relevant, unika och välskrivet innehåll på din webbplats.

Vanliga fel på innehåll:

  • Samma innehåll (duplicate content)

Varningar för innehåll:

  • Låg text-HTML-ratio
  • Lågt antal ord på sidan

Länkar

Länkar är en av de viktigaste delarna av SEO. Genom att gå igenom dem bedömer sökmotorer den övergripande kvaliteten på en webbplats och identifierar webbplatsens struktur för att ta reda på vilka sidor som är viktigast på webbplatsen. Därför är det alltid bäst att hålla hög kvalitet av interna, inkommande och utgående länkar på webbplatsen.

Fel på länkar:

  • Brutna interna länkar
  • Trasiga externa länkar

 

Varningar för länkar:

  • Alltför många utgående länkar på sidan
  • Interna länkar med nofollowattribut

Var aktsam på:

  • Externa länkar med nofollowattribut

Genomsökning och indexering

Sökmotorer indexerar webbplatser genom att gå igenom varje webbadress på en webbplats för att läsa vad varje sida handlar om. Om det finns några problem som hindrar sökmotorroboten från att genomsöka sidorna på en webbplats, kan domänens synlighet minska.

Indexeringsfel:

  • 5xx-fel
  • Sidor kan inte genomsökas (omdirigering eller HTTP-fel)
  • Sidor kan inte genomsökas (DNS-frågor)
  • Sidor kan inte genomsökas (felaktigt URL-format)
  • 4XX-fel
  • www svarar inte

Indexeringsvarningar:

  • Tillfälliga omdirigeringar
  • Understreck i webbadressen
  • För många parametrar i webbadresser

Metabeskrivningar

Metabeskrivning är en kort text som beskriver en sidas innehåll. Denna beskrivning är en tagg i HTML som sökmotorerna kan visa under ett sökresultat om det efterfrågade sökordet finns i beskrivningen. En korrekt beskrivning av din sida som innehåller ditt sökord kan hjälpa sidans klickfrekvens. Eftersom dessa beskrivningar kan visas på resultatsidorna, bör de vara mellan 150 och 160 tecken för att passa i resultatutrymmet.

Fel på metabeskrivningar:

  • Duplicerade metabeskrivningar

Varningar för metabeskrivningar:

  • Metabeskrivning saknas

Titeltaggen

Titeln är vad som visas på resultatsidorna över webbadressen till ett resultat, eller på fliken i webbläsaren när du tittar på en sida. Title-taggelementet krävs i alla HTML-dokument och vissa sökmotoroptimerare tror det är den viktigaste av sidans SEO-element. De mest effektiva titlarna speglar exakt innehållet på webbsidan och verkar relevant för användarens sökning. Skriv relevanta och tydliga titlar för varje sida på en webbplats för att optimera den för sökningar.

Fel på titel:

  • Duplicera rubriktaggar
  • Saknade eller tomma rubriktaggar

Varningar för titel:

  • Alltför lång titeltagg
  • För kort rubriktagg
  • Duplicerad H1 och rubriktagg

H1-rubriker

H1-rubriker är huvudrubrikerna som besökare ser på en webbsida. Förutom rubriktaggar ska H1-rubriker definiera sidans ämne för sökmotorer och få användare att förstå innehållet. Använd relevanta H1-rubriker samt H2-rubriker för att kategorisera innehållet på en webbsida.

Varningar för H1:

  • Multipel H1-rubrik
  • H1-rubrik saknas

Webbplatskarta

En sitemap.xml-fil är i huvudsak en katalog över alla webbsidor på en domän. Filen kommer att vara på en webbplats och kan hjälpa sökmotorer hitta och indexera sidor på webbplatsen. En tydlig och grundlig webbplatskarta tillåter sökrobotar att enkelt navigera och läsa varje sida på en webbplats. Då kan innehållet indexeras och rankas i sökresultaten i enlighet därmed.

Fel på webbplatskarta:

  • Felsidor i sitemap.xml
  • Formatfel i sitemap.xml

Varningar för webbplatskarta:

  • Sitemap.xml anges inte i robots.txt
  • Sitemap.xml hittades inte

Robots.txt

En robots.txt-fil på din webbplats ger instruktioner till sökmotorer om hur man navigerar på sidorna på din webbplats. Instruktionerna omfattar anvisningar om vilka delar av webbplatsen en robot ska besöka eller undvika.

När den här filen ger tydliga instruktioner till bots, kan du dra ner på den tid sökmotorer spenderar för att genomsöka och indexera din webbplats.

Fel i robots.txt:

  • Formatfel i robots.txt

Varningar för robots.txt:

  • Robots.txt hittas inte

Page Speed

Snabb laddning av sidor skapar en positiv användarupplevelse och kan bidra till att öka konverteringsfrekvensen. Om du ser att din webbplats har sidor med långsam hastighet, kanske du vill ta itu med detta genom att städa upp HTML för att göra det lättare för sökmotorer att läsa koden och innehållet.

Page Speed-fel:

  • Alltför stor HTML-storlek

Page Speed-varningar:

  • Långsam sida

Internationell SEO

Du kan uppleva internationella SEO-fel om webbplatsens innehåll inte kan visas korrekt på olika språk. Att deklarera ett språk inom HTML ser till att webbplatsens innehåll kan kännas igen av sökmotorer. Utan ett språk deklarerat kan sökmotorer ha problem med att läsa webbplatsens innehåll.

Användning av hreflang-attribut i HTML kan ge rätt språk och geografisk URL baserad på användarens geografiska läge.

En site audit kontrollerar HTML för genomförande och konfliktfrågor i samband med hreflang.

Fel:

  • Hreflang – genomförandefrågor
  • Hreflang – konflikter i sidans källkod

Varningar:

  • Språk ej förklarats i kodning
  • Hreflang och langattribut saknas

Var uppmärksam på:

  • Hreflang språkfel

Flash-innehåll och Frametaggar

Att använda gammal kod på en webbplats kan bli ett problem om du vill att dina sidor ska ranka bra på sökmotorer. Gå alltid igenom om du har Flash-innehåll och frame-taggar, som båda är gamla metoder som inte är så effektiva som nyare kodningstekniker.

Flash-innehåll kan inte genomsökas eller indexeras av sökmotorer, och fungerar inte alltid bra på mobila enheter. Frame-taggar gör det svårare för sökmotorer att indexera och genomsöka innehållet, och kan ibland påverka användarupplevelsen. För att optimera din webbplats, avstå från att använda Flash-innehåll eller frame-taggar.

Varningar för flash och frames:

  • Användning av flash
  • Användning av ramar (frames)

Säkerhet

HTTPS-skydd är ett protokoll som webbplatser använder för att säkerställa säker kommunikation över datornätverk. Eftersom Google ser en webbplats säkerhet som en rankningsfaktor, kan webbplatser som inte stöder HTTPS-anslutningar uppleva mindre synlighet i Googles sökresultat. Därför bör du kontrollera om du kanske ska använda HTTPS-kryptering på hemsidan för din domän.

Säkerhetsvarningar:

  • Hemsida använder inte HTTPS-kryptering

Mobil

Med din webbplats optimerad för mobil användning tar du ett viktigt steg i din online-närvaro.

Utan mobila versioner av dina webbsidor, kommer din webbplats vara svårare att bläddra och läsa på mobila enheter. Detta kan leda till en försämrad användarupplevelse, och du kan se att din avvisningsfrekvens ökar. Med hjälp av en metatagg (viewport) i din HTML-kod kan dina sidor få rätt storlek och skala på ett effektivt sätt på mobila enheter. Om du vill optimera din webbplats för mobil användning, är det mycket viktigt med denna tagg.

Mobilfel:

  • Saknad visningstagg (viewport)

AMP

Accelerated mobila sidor (AMP) är webbsidor med HTML särskilt utformade för att vara lätt och snabb laddning på mobila enheter. AMP version av en sida ska innehålla rel = canonical tag pekar tillbaka till den ursprungliga versionen i syfte att undvika en dubbletter fråga.

AMP-fel:

  • AMP-sidor har ingen kanonisk tagg

Doctype

En webbsidas DOCTYPE instruerar webbläsare vilken version av HTML eller XHTML som används. Om korrekt doctype inte deklareras på en sida, kan sidan laddas felaktigt eller långsamt och det kan inverka negativt på användarupplevelsen.

Varningar för doctype:

  • Doctype inte angiven

Nu när du vet om de viktiga frågorna i en site audit kanske du vill veta mer om hur man bygger en användarvänlig webbplats och optimerar innehållet för besökare och sökmotorer? Kontakta gärna mig eller läs mer om webbdesign och onlinemarknadsföring.