Varför ska företag ha Twitter?

Fem anledningar att använda Twitter

1. Kundsupport. Du kan snabbt få reda på om någon nämner ditt företag och kan snabbt ge svar på en fråga eller reda ut någon oklarhet i en diskussion om företaget. Du kan med vissa tjänster få ett meddelande när ditt företags namn omnämns. Du kan även engagera dig i diskussioner om sådant som handlar om ditt företags område och lite snällt tipsa om vart och hur de kan få hjälp med sitt problem (kanske hos er), eller bara göra dig känd som experten inom området.

2. Twitter är ett öppet nätverk. Du kan med enkelhet se vad andra i din bransch säger och hela världen kan se dina inlägg. Skriv intressanta tweets och förhoppningsvis får du många följare. En grundidé med Twitter är att man bygger ett nätverk. Följ företag och experter inom ert område eller potentiella kunder och de följer oftast dig tillbaka. Helt plötsligt har du hundratals följare som är intresserade av att läsa din inlägg.

3. Spridning. Dina tweets kan bli ”retweetade” av andra så att alla deras följare också ser meddelandet. Ett meddelande om en nyhet från ditt företag kan spridas mycket snabbt. Skriv viktig och nyttig information om saker och försök att inte sälja för hårt i meddelandena. Sälj bara ibland. Det är balans som gäller här också.

4. Sökmotorer gillar Tweets. Ju fler retweets du får och ju fler relevanta inlägg du skriver med väl utformade länkar, desto större chans har ditt företag att komma högre i placeringarna hos sökmotorer. Döp ditt Twitterkonto till ditt eget företagsnamn, eller om det redan är upptaget – ta något så snarlikt som möjligt.

5. Det är kul och intressant med Twitter! Du kan se vad som händer i världen inom din bransch, och du kan se vad som händer där nu. Precis nu! Twitter är en fantastisk bra plats att hänga på för att hänga med i det allra senaste.

Är ditt företag ett företag som har kunder som är beroende av snabba svar och bra kundservice (vilka kunder är det inte) ? Gör dig då redo nu för att börja använda Twitter. Men börja inte använda Twitter förrän ditt företag har tid att sköta om kontot helhjärtat och svara snabbt på frågor angående företaget och era produkter/tjänster. Ett konto som finns till men inte mer är bara extra frustrerande för kunderna.

 

Kontakta gärna mig för rådgivning om du behöver hjälp med en strategi för Twitter och andra sociala medier. Eller läs mer om webbstrategier och sociala medier på seotree.se.