Varför innehållet på webbsajten och SEO behöver underhållas

Även om det en gång i tiden genomförts en perfekt sökmotoroptimering på din webbsajt är det tyvärr inte tillräckligt. Om er sajt hamnar på förstasidan hos Google idag så betyder det inte att sidan rankas lika högt imorgon.

Faktum är att med webbens omväxlande natur och det konstanta tillflödet av nya webbsajter så är riskerna höga att din sajt tappar i rankning ju längre tiden går. Om du inte konstant sköter om innehållet och underhållet av sökmotoroptimering vill säga.

Din webbsajt existerar inte i ett vakum. Medan din webbsajt står där oförändrad så ändras hela världen runtomkring den.

Dina konkurrenter utvecklas och har koll. Konkurrenterna har koll på vad du gör. Dina största konkurrenter kommer reagera på dina förbättringar på webben med eget färskt innehåll, snyggare layout och mer sökmotoroptimering.

Många konkurrenter kommer även att förbättra sina sajter oavsett vad du gör med din sajt. Saken är den att de konkurrenter som använder samma sökord som ditt företag förmodligen inte har någon annan plan än att utvecklas och förbättras allt eftersom, vilket kommer leda till att din rankning hos sökmotorerna kommer sjunka – med all säkerhet.

Du får nya konkurrenter. Det finns ytterst få branscher där inte nya företag etablerar sig på marknaden. Nya webbsajter tillkommer dagligen; från en del företag som är små och amatörmässiga och andra som är större och mer professionella. Om du inte befinner dig i ett väldigt litet, väldigt tråkigt och väldigt stagnerande affärsområde, så kan du med all sannolikhet räkna med ny konkurrens i framtiden. Konkurrens som kan försämra din rankning på sökmotorerna.

Sökmotorerna förändrar sitt sätt att ranka sajter.
Precis när du fått din sajt optimerad för Google, Bing och Yahoo så förändrar en av de stora sökmotorerna sin algoritm för sökningar. Du vaknar upp en solig morgon och inser chockat att din sajt rasat i rankning från Googles förstasida ned till kanske den femte sidan! Något i deras sökalgoritm har ändrats, och du behöver lista ut vad det är och uppdatera din sajt därefter – eller kanske aldrig få någon hög placering på Google igen.

Och såklart, dina kunder utvecklas. Det händer också. Dina kunder blir äldre eller mer sofistikerade, de kanske börjar tjäna mer pengar, eller kanske mindre pengar. Deras smak förändras, deras budget förändras och deras livsstil förändras. Dvs, de börjar leta efter – och alltså söka på nätet efter något utöver det vanliga. När deras behov förändras så börjar även din sajt att allt mer sällan dyka upp i sökresultaten. Du behöver självklart hålla koll på trender och förändras tillsammans med dina kunder eller hamna på efterkälken. När du ständigt behöver utöka produkt/tjänster-sortimentet på nätet för att attrahera en bredare kundgrupp, innebär det också att du behöver betydande förändringar på din webbsajt med genomtänkt sökmotoroptimering.

Slutsats: Du behöver ständigt hålla din sajt uppdaterad för att behålla hög rankning hos sökmotorerna om du en gång lyckats ta dig dit. Ett företag har idag inte råd att rasa i rankning; även raset för trafik till sajten och raset i försäljningen kan bli förödande.

Läs gärna mer om sökmotoroptimering och internetmarknadsföring.

Bästa hälsningar

Fredrik Olsson
Freddys Foto & Webb
kontakt@freddyolsson.se