Hur man bemöter kunder

Jag har alltid trott på att du som företagare tjänar på att vara trevlig och generös mot dina kunder för att de ska bli återkommande kunder och tala gott om dig inför andra potentiella kunder.

Exempel ett, kinesiska tebutiken.

Häromdagen gick jag in en liten kinesisk affär i Skövde, för att kolla om de hade ingefäragodis som jag tycker är så gott!

Väl inne i butiken så var det lugnt, det var en tid på dygnet då de flesta är tillbaka på sin arbetsplats efter lunchen.
Jag började småprata med den kinesiska kvinnan bakom disken och efter en liten stund undrade hon om jag ville smaka på några teer.
Vi satte oss ned och testade några olika sorter och hon frågade mig om min hälsa och gav en hel del tips på hur man kan leva för att må bättre. När det kom in någon annan kund en stund så lät hon mig sitta kvar och njuta av teet. Efter kanske 30 gratis minuter med rådgivning och härligt tedrickande så köpte jag förstås mer än det ingefäragodis jag kom dit för att köpa. Jag kommer snart gå dit igen, och dessutom så har jag redan berättat för minst 10 personer om vilken trevlig butik jag var inne i.

Exempel två, den trevliga hyresvärden

För ett antal år sedan så flyttade jag in i ett kollektiv i Växjö där jag bodde ett par månader. Den första dagen jag kom dit och skulle flytta in så stod hyresvärden och alla de andra boende i huset ute på gatan klädda i frack och klänning. En röd matta var utrullad och champagne fanns att dricka. Tänk om någon större hyresvärd skulle göra något liknande, något minnesvärt och något man kan tala om för andra bostadssökande. Bara upplevelsen i sig skulle ju vara en anledning till att flytta in just hos den hyresvärden.

Hör gärna av dig till mig om du vill ha hjälp med eller diskutera e-business, internetmarknadsföring, logistik eller liknande. Jag har lång erfarenhet av import från Asien och marknadsföring, både i arbetslivet och från studier! Maila mig på kontakt@freddyolsson.se eller slå en pling på 0733-70 70 29.

Freddy Olsson
Webbstrateg, E-handelsspecialist, fotograf och copywriter
Byråchef på seotree.se