Byta domännamn och SEO

Hur man flyttar sin webbsajt till en annan domän utan att skada sin rankning hos Google allt för mycket

Att byta domännamn och flytta din webbsajt kan ha stor effekt ur sökmotoroptimeringssynpunkt och är generellt sett inte rekommenderat ur just den synpunkten. Om man nu känner att man av någon anledning måste byta domännamn och flytta sitt innehåll dit finns det några saker man kan göra för att minimera risken för att försämra rankningen hos Google.

Registrera ett nytt domännamn eller köp ett befintligt domännamn

När du köper ett nytt eller gammalt domännamn så tänk på att suffixet kan ha påverkan på Googlerankning. En .se för innehåll på svenska riktat till svenskar är exempelvis oftast att föredra framför en .com-adress. Var gärna lite extra uppmärksam om du köper ett gammal domännamn. Kolla tidigare ägare i WHOIS-register och använd t.ex. Archive.org för att se tidigare cachade versioner av webbsidorna.

Ladda upp en ”på gång”-sida

Genom att ladda upp en eller några HTML-sidor till dina nya domän ett par veckor innan du ska flytta innehållet gör att sökmotorer kan börja indexera webbsajten. Detta hjälper sökmotorerna att tidigt veta att din domän inte bara är parkerad utan faktiskt är en riktig webbsajt.

Överför lite i taget

Om det är möjligt så försök att inte föra över alla dina webbsidor på en gång utan istället föra över mindre segment. Till exempel kan du först testa att föra över en subdomän för att kolla om överföringen fungerar bra. Efter ett par veckor kan du se om rankningen har tagit skada, och om den inte har det så kan du fortsätta att föra över resten av sidorna.

Ladda upp bilder, filer m.m.

Nästa steg är att ladda upp alla sidor, bilder och filer till din nya webbsajt. Om strukturen för webbsajten ska ändras så är det bra om du skriver ned detta för att underlätta den 301-omdirigering du ska utföra i nästa steg.

Omdirigera gamla sidor till nya med 301

När du laddat upp innehållet till din nya webbsajt ska du skapa 301-omdirigeringar från den gamla domänen till den nya domänen. Detta ska utföras på sidnivå, vilket innebär att varje sida på din gamla sajt ska omdirigeras till motsvarande URL på den nya sajten.

Anledningen till att du ska använda 301-omdirigeringar är att den nya sidan på detta sätt kan ta över det mest av den gamla sidans faktorer och kraft för rankningen, bland annat Googles pagerank för sidan. 301 ska bara användas för permanenta ändringar. Om man planerar att någon gång ändra tillbaka till hur det var innan ska man i stället använda 302-omdirigeringar. 302 för inte över bland annat pagerank från den gamla sidan till den nya.

Ändra adress i Google Webmaster Tools

När både den gamla och den nya sajten är registrerade i Webmaster Tools kan man specificera att den gamla adressen nu är överförd till den nya. Gå in på din gamla sajt i Webmaster Tools och klicka på kugghjulet uppe till höger. Där kan du välja ”adressändring”. Detta hjälper Google att förstå att hela sajten nu är flyttad och inte bara vissa sidor på sajten.

Uppdatera inkommande länkar

Även om 301-omdirigeringar hjälper den nya sidan ta över det mesta av pagerank m.m rekommenderas det att man försöker uppdatera de mest betydelsefulla inlänkningar. Detta gör du genom att försöka kontakta den webbansvariga för den sidan där länken finns. Du kan se vilka sidor som länkar in till din sajt i bland annat Google Webmaster Tools.

För att inte förlora rankningkraft och trafik så ha kvar ditt/dina gamla domännamn under lång tid och glöm inte att betala förnyelseavgifterna. Se över 301-omdirigeringarna då och då så de fungerar.

Läs Googles riktlinjer för hur man flyttar en webbplats.