Besökares beteende och SEO

Hur kan besökare påverka sidors placering
bland sökresultaten på Google?

Många kanske inte vet att besökarnas beteende bland sökresultaten och på din hemsida kan påverka hur sidan presterar i sökresultaten hos bland annat Google.

Efter en del eget testande, läsande på andras sidor om sökmotoroptimering och med lite egna teorier har jag kommit fram till följande om hur besökares beteende kan påverka sökresultaten.

Organisk klickfrekvens för nyckelord

Sidor som det klickas mer på än andra bland sökresultaten kan få en extra skjuts uppåt i listan.

Avvisningsfrekvens

Alla är inte överens om att avvisningsfrekvensen har betydelse för sökresultatet, men t.o.m. insatta personer hos Google har indikerat att så kan vara fallet. Detta kan innebära att sidor som många besökare lämnar direkt (backar och inte går vidare inne på sajten) kan sjunka i rankning bland sökresultaten.

Direkt trafik till sidan

Det är bekräftat att Google betraktar en sida som har många direktbesök (där personen ej Googlar eller gått via annons) som en sida av högre kvalitet än de som inte får många direkta besök.

Återkommande besökare

Många tror att en sida som besökare ofta återvänder till kan få en bra skjuts i rankningen.

Tid och engagemang på sidan

Hur länge en besökare stannar och hur många sidor på sajten den besöker kan Google ta hänsyn till i sin rankning.

Bokmärkning i Chrome

Det är konstaterat att Google använder data från sin browser Chrome och kan därmed kolla av hur många som bokmärkt, favoritmärkt en sida.

Sociala signaler

Delningar och +1 på Google Plus, Tweets av sidan, FB-likes av sidan, pinterestpins av bilder på sidan och liknande kan påverka Googles rankning av sidan. Sociala signaler som kommer från personer med många följare kan ge mer tyngd.

 

Det här var några användarbeteenden som Google och Bing mfl kan ta hänsyn till i sin rankning. Vet du om några fler eller bara har någon teori om vilka fler besökarbeteenden som skulle kunna påverka sökresultatet, skriv då gärna en kommentar!