12 tips på marknadsföring på sociala medier

1. Dela
Tänk delning. Vad vill människor dela med sig av på nätet? När du kommit på det, så publicera och uppmuntra folk att dela. Ofta börjar framgången med en övertygande rubrik.

2. Jobba i realtid
Marknadsföring på sociala medier innebär publicering i realtid. Inte nästa vecka eller nästa månad, och aktuella inlägg samt tweets hjälper dig att fånga upp trender och virala vågor. Det innebär också att du måste svara i realtid på klagomål, problem och förfrågningar. Folk vill ha informationen nu!

3. Undervisa – Sälj inte
Människor vill inte längre bli överösta med reklam och sålda till. Marknadsföring på sociala medier handlar om att informera och om att lösa folks problem med svar och information, som antingen kommer från din blogg, länkar i dina tweets eller uppdateringar och information på Facebook.

4. Underhåll – Marknadsför inte
Vi lever i en tidsålder som förkastar det intetsägande och omfamnar ”WOW-sakerna”. Facebooksidor och blogginlägg som underhåller med tävlingar, humor och det oväntade blir till länkar som delas.

5. Jobba med flera kanaler
Att få ut sitt budskap via endast en kanal är inte tillräckligt i dessa dagar. Oavsett om det handlar om e-postmarknadsföring eller annonsering i nischade tidningar. Du behöver finnas på Facebook, Twitter, YouTube och driva en blogg som ett minimum. Sociala medier innebär kanaler som gör att du kan synas överallt och hela tiden. 24 timmar 7 dagar i veckan.

6. Ge bort information gratis
Gratis saker delas. Det innebär inte att du ger bort allt gratis men tillräckligt mycket för att bygga upp ett förtroende och att sprida innehållet globalt, så när du publicerar din e-bok eller inbundna bok så köper de den för de känner till dig och älskar det unika innehållet på dina sidor.

7. Tänk ”Multimedia”
Bara text fixar inte allt längre. Du behöver tillföra information på sätt som tillfredsställer olika sorters människor förväntningar och behov. Du behöver tillföra innehåll genom olika media. Enligt undersökningar älskar personer födda från 70-talet och framåt videoklipp och personer födda mellan 40-talet och 60-talet tycker om e-post och text. Ta reda på vilken sorts media din publik föredrar och ge det till dem. Höghastighetsnätet innebär en multimediaupplevelse.

8. Tänk som en utgivare

Den tiden då man bara skickade ett specialerbjudande via e-post eller skickade en broschyr till brevlådan är helt på väg att försvinna. Konsumenter söker nu efter ditt företag på Google och letar efter publicerat innehållsrikt material som ger svar och lösningar. Typen av online-publikationer som man bör ha i åtanke är eböcker, podcasts, videolektioner och PDFer – bara för att nämna några.

9. Hitta rätt folk

Likasinnade och folk med liknande intressen hittar till dig och delar ditt innehåll inom sina communities. På Twitter så behöver du följa ledare och viktiga personer inom ditt område så att när du twittrar retweetar de till sina följare som har liknande intressen. Med marknadsföring på Facebook kan du rikta din marknadsföring demografiskt och välja personer efter vad de har för arbete, intressen eller i vilket område de bor.

10. Visa upp din passion

Kom ihåg att social marknadsföring inbegriper passion. Är du inte passionerad och motiverad inom ditt område så kommer det att lysa igenom. Det går inte att fejka passion.

11. Lyssna

Lyssna på marknaden och den kommer berätta vad den vill ha och vilka lösningar den behöver, och när du vet det så leverera det. Facebook, Twitter, LinkedIn och bloggar är mycket lämpliga platser att hitta information om den målgrupp du vill inrikta dig på.

12. Engagera

Efter att du lyssnat av marknaden så är du redo att börja kommunicera i realtid med de medier som behövs, vare sig det är Twitter, Facebook, Google+ eller E-post.

Freddy Olsson
Fredrik Olsson