Matchningstyper i Google Adwords

Vilka matchningstyper finns och vilka är bäst?

Det finns några olika matchningstyper i Google Adwords som alla kan vara bra på sitt sätt, men hur vet man vilken man ska använda och när?

Olika matchningstyper i Adwords

  • Bred matchning
  • Modifierare av bred matchning
  • Frasmatchning
  • Exakt matchning
  • Negativ matchning

Bred matchning

En bred matchningstyp i Google Adwords inbegriper felstavningar, synonymer, relaterade sökningar och andra relevanta varianter.

Om du exempelvis anger sökordet ekologisk öl så kan annonsen visas vid en sökning som köpa eko öl.

Ett sökord med bred matchning ska inte ha några specialtecken ([” etc.) kring ordet.

Bred matchning är ett alternativ för den som inte orkar skapa sökordslistor, men ändå få så mycket annonstrafik som möjligt. Lägg till negativa sökord om du vill undvika irrelevant trafik.

Modifierare av bred matchning

Matchningstypen modifierare av bred matchning i Google Adwords innehåller den modifierade termen (eller liknande varianter, men inte synonymer), i valfri ordning.

Om du exempelvis anger sökorden +ekologisk +öl så kan annonsen visas vid en sökning som öl ekologiskt tillverkad.

Ett sökord med modifierad bred matchning ska ha specialtecknet + innan ordet.

Modifierade brett matchande sökord inte till att din annons visas för synonymer eller relaterade sökningar. Du kan använda matchningstypen modifierare av bred matchning om du är ute efter större relevans, även om det innebär att du får mindre annonstrafik jämfört med bred matchning.

Frasmatchning

Matchningstypen frasmatchning i Google Adwords är en fras, och liknande varianter av denna fras.

Om du exempelvis anger sökordet ”ekologisk öl” så kan annonsen visas vid en sökning som köpa ekologisk öl.

Ett sökord med frasmatchning ska ha specialtecknet innan och efter ordet.

Med frasmatchning i Adwords får du mer exakt inriktning. Annonsen visas när någon söker med det exakta sökordet och eventuella ord före eller efter.

Exakt matchning

Matchningstypen exakt matchning i Google Adwords är en exakt term, och liknande varianter av denna term.

Om du exempelvis anger sökordet [ekologisk öl] så visas endast annonsen vid sökningen ekologisk öl.

Ett sökord med exakt matchning ska inledas med specialtecknet [ och avslutas med ].

Med exakt matchning kan dina annonser bara visas när en person söker på det exakta sökordet utan andra termer i sökningen. Dessutom visas annonsen när någon söker på liknande varianter av det specifika sökordet (t.ex ekologiskt öl istället för ekologisk öl.).

Negativ matchning

Matchningstypen negativ matchning i Google Adwords är sökningar utan termen.

Om du exempelvis anger sökordet -ekologisk så visas inte annonsen vid sökningen ekologisk öl men däremot vid andra sökningar på ord i kombination med öl.

Ett sökord med negativ matchning ska inledas med specialtecknet -.

Använd negativa sökord i kombination med andra matchningstyper. Du kan använda ett exakt matchat negativt sökord när du inte vill att din annons ska visas för personer som söker med exakt det sökordet.

 

Behöver du hjälp med Google Adwords? – kontakta gärna mig.

Läs gärna även mer på min hemsida om onlineannonsering med Google Adwords.