Bevakning av sociala medier

Vilka verktyg kan jag använda för att bevaka sociala medier?

Bevakning av sociala medier, eller social listening som är det kanske mest populära utrycket, är ett tillvägagångsätt inom onlinemarknadsföring för att få reda på var och när ditt företag omnämns, när en produkt eller tjänst ni säljer omnämns eller kanske när en konkurrent har något nytt på gång.

Varför och hur utför jag social listening?

En bevakning av relevanta sökord på sociala medier, forum och bloggar kan ge ditt företag flera fördelar då du snabbt kan delta i diskussioner där ditt företag omnämns eller när saker inom ert affärsområde diskuteras på nätet.

  1. Sälj genom att lösa problem

  2. Ett sätt att hitta nya affärsmöjligheter är att övervaka sökord på sociala medier som relaterar till människors problem och behov eller sin frustration med en konkurrerande produkt. Du kan t.ex. övervaka termer som ”problem med [konkurrentens varumärke] eller ”[konkurrentens varumärke] kan inte” för att identifiera svaga punkter.

    När du har hittat dessa potentiella kunder, då ska du nå ut till dem. Fråga dem vad deras förväntningar är för produkten och vad det är som inte gör dem nöjda. Förklara sedan din produkts fördelar och mervärde och gör dig tillgänglig för frågor. Du kanske också vill ge en demonstration av produkten.

  3. Hitta nya kunder

  4. För att hitta nya potentiella kunder till ditt företag, brainstorma fram sökord som folk kan använda när de söker en produkt och spåra dessa ord till forum och sociala medier. Delta i samtal och ta reda på mer om eventuella kunders behov och förväntningar. Var äkta i dina interaktioner. Kontrollera sedan din databas för att se om någon från forumet anmält sig för att prova på din produkt. Skicka dessa nya kunder ett mejlerbjudande där du personligen erbjuder dem hjälp med att komma igång.

  5. Identifiera folk med inflytande

  6. Identifiera folk med inflytande i din bransch – de som kan påverka andra. Kontakta dem för att börja bygga relationer. När du tror du hittat dem så ge dem giveaways eller specialerbjudanden. Fortsätt att hålla dem engagerade medan ditt varumärke växer, eftersom nöjda kunder är en av dina största marknadsföringsresurser.

  7. Ta reda på var dina kunder håller till

  8. Med bevakning av sociala medier kan du ta reda på var dina potentiella och nuvarande kunder deltar i viktiga samtal på Twitter, Facebook, Quora, skriver kommentarer på bloggar eller någon annanstans. Hitta dessa samtal, och när det känns rätt, delta i konversationen.

  9. Förbättra din kundtjänst

  10. Genom att bevaka ditt företagsnamn och produktnamn m.m på nätet, kan du direkt identifiera både positiv och negativ återkoppling. Övervaka ditt varumärke med och utan symbolen @ (många glömmer att lägga till @ -tecknet när de kommunicerar på Twitter). Spåra dessutom vanliga auto-korrekt-felstavningar för ditt varumärke och övervaka när någon webbplats nämner (till exempel www.dittvarumarke.se och dittvarumarke.se).

    Detta ger dig möjlighet att visa din uppskattning för positiva kommentarer eller hitta besvikna kunder och svara på deras klagomål. Detta kan snabbt vända negativa erfarenheter till positiva. Om folk tar sig tid att skriva om ett problem med din produkt, är de även öppna för er hjälp. Det är bättre att du finns där och svarar än att någon annan gör det.

  11. Få feedback på dina produkter

  12. Social listening hjälper dig också att identifiera potentiella problem i början av en produkts livscykel. Bevaka omnämnanden av ditt varumärke och om någon t.e.x skriver om en bugg i din produkt, skicka då vidare frågan till ditt utvecklingsteam så att det kan fastställas så fort som möjligt. Svara sedan direkt till din kund för att vårda relationen och visa världen att ni är ödmjuka och öppna med att diskutera fel och brister. Om möjligt, använd ditt personliga e-postkonto istället för ditt företagskonto för att visa lite av den mänskliga sidan av ditt företag.

  13. Hitta nya talangfulla medarbetare

  14. Din personalavdelning kan också dra nytta av att lägga in en bevakning av sociala medier. Att hitta och anställa de bästa talangerna är ofta en utmaning, men genom att spåra konversationer i forum, på sociala medier eller på bloggar kan du få hjälp att identifiera viktiga kandidater med fantastiska kunskaper.

Verktyg för bevakning av sociala medier och hemsidor

Google Alerts

Google Alerts är ett kraftfullt verktyg för att bevaka när ditt varumärke nämns, trender och andra intressanta och relevanta ämnen på nätet. Du skapar en bevakning genom att skriva in det företagsnamn eller sökord som du vill övervaka. Du kan även använda avancerade inställningar i sökrutan för bättre resultat, som t.ex. om du ska få alerts dagligen, veckovis eller när det händer.

Quora

Quora är en annan gratistjänst för att bevaka vad folk säger om din produkt eller när någon ställer andra relevanta frågor. Du kan dock bara övervaka det de nämner på själva webbplatsen Quora.com. Sök efter specifika frågor eller ämnen relaterade till din målgrupps behov och följ de delar som berör din verksamhet. Du får uppdateringar i ditt Quora-flöde och meddelanden via e-post.

Twitter Advanced Search

Skanna av Twitter kontinuerligt och använd gärna en funktion som Twitter Advanced Search, som är en funktion som ofta förbises. Det är dock ett värdefullt verktyg för att hitta frågor och snack om ditt varumärke eller konkurrerande varumärken. Du kan använda ett flertal operatorer för att filtrera dina resultat. Det finns också alternativ för att hitta en viss grupp av människor eller en geografisk plats.

Vilka sökord ska jag bevaka?

I stället för att bara sammanställa en lista med sökord genom ”sunt förnuft”, kan du använda verktyg som följande för att göra processen snabbare och enklare.

  • Adwords Keyword Planner ger dig förslag på sökord baserat på vad folk skriver in i sökrutan på Google. Där kan du även se en hyfsad uppskattning av hur många sökningar ett ord har per månad. Du kan även använda en tjänst som ûbersuggest för att se alla relaterade sökningar som görs för ett sökord i Google sökruta.
  • Google Trends analyserar sökfrågor, tittar på antalet sökningar för sökord och visar hur trenderna utvecklas, så du kan ta reda på hur folk söker efter ditt varumärke eller konkurrerande varumärken. Du kan jämföra trender genom att lägga till ett andra sökord. Dessutom ger Trends förslag på relaterade sökningar som du kan lägga till i din sökordslista för bevakning av sociala medier och hemsidor.

 

Behöver du hjälp med bevakning av sociala medier eller kanske en hel webbstrategi? – kontakta gärna mig.

Läs gärna även mer på min hemsida om onlinemarknadsföring.